Krijg je een uitkering als je zelf in je proeftijd weg gaat.

Door veel onkosten door oppas en vervoer word het voor mij onmogelijk om te blijven werken. Maar van 1 salaris kunnen we niet leven. Krijg ik een uitkering als ik zelf in me proeftijd weg gaat of heb je een ontslag brief nodig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Als je verwijtbaar werkeloos bent dan krijg je geen uitkering. Verwijtbaar werkeloos ben je onder andere als je zelf je dienstverband opgezegd en hier geen hele goede redenen voor hebt.

In jouw geval zou ik dus aan de werkgever vragen om een brief naar jou toe te sturen dat de arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd beëindigd wordt. Anders ben ik bang dat je nog wel eens een fikse discussie bij het UWV moet voeren.
De oppas en vervoer kon je namelijk van te voren ook wel bedenken. Dat lijkt me geen hele goeie reden (vanuit de ogen van het UWV bekeken dan...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerst eens een gesprek aangaan met je werkgever, wellicht denkt hij wel met je mee en kom je tot een oplossing waarbij je toch aan het werk kunt blijven. Maar zeg je zelf in de proeftijd op dan krijg je in principe geen uitkering, dus mss toch maar dat gesprekje aangaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met uitkering WW bedoelt: nee, zoals gezegd je hebt zelf ontslag genomen, dus verwijtbaar werkloos= geen ww. Als je bedoelt :bijstanduitkering, die ook niet omdat je partner verdient en jullie dus samen (denk ik ) boven bijstandsniveau zitten. Praat met je werkgever om een oplossing te vinden, en intusssen solliciteren op een baan dichter bij huis
anneliez
13 jaar geleden
nee daar heb je geen recht op maar als je met je baas kan regelen dat hij je wil ontslaan in je proeftijd {dan hoeft hij geen reden op te geven} dan krijg je wel een ww uitkering
mits je natuurlijk rechten hebt opgebouwd om een uitkering te krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken niet. Hangt ook af of je van te voren afspraken gemaakt hebt met de instanties zoals CWI.