Indien er een doorzoeking plaats gaat vinden op basis van art. 9 Opiumwet, is dan een machtiging vereist?

In artikel 9 Opiumwet staat:

De opsporingsambtenaren hebben, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is, toegang:
(...)
b. tot de plaatsen, waar een overtreding van deze wet gepleegd wordt of waar redelijkerwijze vermoed kan worden, dat zodanige overtreding gepleegd wordt.

Hebben de opsporingsambtenaren in het geval dat ze op basis van dit wetsartikel willen binnentreden, bijvoorbeeld om zoekend rond te kijken naar een mogelijke hennepplantage nog steeds een machtiging nodig in de zin van de algemene wet op het binnentreden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja dat hebben ze nog steeds nodig( je praat hier over een orde tot huis zoekings bevel)EN dat moet eerst af gegeven worden aan de desbetreffende agent of ambtenaar alvorens hij zomaar bij iemand binnen mag valllen ( ivm de privacy)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HEEL VAAK vragen politieambtenaren of ze binnen MOGEN komen.
Laat je ze dan binnen en zien ze vervolgens aanwijzingen voor overtredingen van oa. bovengenoemde wetten, dan is er een "redelijk vermoeden" of reeds een constatering en hebben ze zo een doorzoekingsbevel aangevraagd.
Zonder criminelen te willen helpen, kun je een politieambtenaar met de vraag of ze binnen mogen komen ook weigeren.
Op zich is dat vreemd, als je niets te verbergen hebt, zal je gastvrijheid meestal overwinnen.
Omdat de agenten getrainde waarnemers zijn, hebben ze zeer snel in de gaten of de zaak koosjer is of niet.
Heb je net een heftige "party " dan is het niet handig de agenten binnen te laten.
Misschien heeft een van je maten ook andere dingen dan hasj bij zich en dan zijn de rapen gaar.
Kijk dus goed wat je doet en met wie je je inlaat, als je stoned bent of zo high als een kanarie, is je beoordelingsvermogen verregaand gecompromitteerd en
kun je behoorlijk de dupe worden van het wangedrag van anderen (of jezelf)