Kopers dienen eventueel mee te werken aan een “Groninger Akte” wat moet ik mij hier bij voorstellen?

Ik om deze term wel een tegen bij makelaars. Maar wat houdt dit nou kort en bonding in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Bij de (ver)koop van onroerend goed betaal je normaliter eerste de koopsom en dan krijg je het vastgoed geleverd. Dus als verkoper en koper bij de notaris aan tafel zitten, dan bevestigd de notaris dat hij het geld binnen heeft. Vervolgens loopt hij de notariele akte door met partijen en vervolgens wordt getekend en de sleutels overhandig, wat de feitelijke levering is.

Bij een zogenaamde 'Groninger Akte' wordt dat omgedraaid. De verkoper levert het vastgoed eerst aan de koper, op voorwaarde dat als deze niet betaalt het vastgoed weer vervalt aan de verkopende partij. Als de koper betaalt, vervalt de ontbindende voorwaarde en is de overdracht definitief. Lukt het niet, dan heeft de verkoper het huis weer terug.

In sommige gevallen kan het belangrijk zijn voor koper dat voor een bepaalde datum wordt geleverd, terwijl de koper de financiering nog niet rond moet krijgen. Dit kan bijvoorbeeld om belastingtechnische redenen zijn. Nu kunnen partijen kiezen voor een Groninger Akte. Hiermee levert verkoper voor de betreffende datum en koper heeft normaal de tijd zijn financiering te regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met een Groninger koopakte wordt bedoelt dat het onroerend goed al op naam van de koper wordt gezet voordat hij de koopprijs heeft voldaan. Dit kan soms handig zijn, bijvoorbeeld voor de aanvraag van vergunningen. Wel wordt er dan een ontbindende voorwaarde in het contract opgenomen, zodat het onroerend goed kan worden teruggeleverd indien een ontbindende voorwaarde van toepassing is.