Wat gebeurt er met mensen die iemand perongeluk doodrijden?

Bijv. een vrachtwagenchauffeur rijd een fietser dood. en dan vooral als het de fietser "fout" zat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
15.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou toch heel erg zijn. Zo'n chauffeur is ook niet opgestaan met de gedachte vandaag ga ik eens iemand dood rijden..
Volgens mij is het al straf genoeg, dat hij het heeft gedaan! Desnoods betalen van de uitvaart oid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@AMG
Als de vrachtwagen chauffeur zelf voorzichtig was en geen verkeersovertreding begaan heeft mag zijn verzekeraar wel betalen maar wordt de chauffeur niets ten laste gelegd (of vrijspraak bij de rechter). Het ongeluk was hem niet verwijtbaar heet het dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reinier,waarom zet je dit super antwoord by reacties???

Het beste antwoord

Allereerst wordt bekeken of er al dan niet van opzet sprake is.

Is dit niet het geval dan onderzoekt de officier van justitie of er al dan niet sprake is van dood door schuld.

Is dit ook niet het geval, dan wordt onderzocht of er sprake is van grove nalatigheid de dood ten gevolge hebbend of van (gewone) nalatigheid of van ander verwijtbaar gedrag.

Wanneer de officier van justitie op al deze vragen een 'nee' krijgt wordt er vanuit gegaan dat de dood van het slachtoffer buiten de schuld van de 'dader' is geschied en volgt vrijspraak.

Over zijn/haar geweten zegt de wet niets..maar normaal gesproken zullen de beelden onuitwisbaar op iemands netvlies blijven staan..

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Snelgaand verkeer zit volgens mij per definitie fout voor langzaam verkeer. De chauffeur kan worden aangeklaagd voor doodslag of dood door schuld.

Toegevoegd na 32 minuten:
Mijn antwoord is gebaseerd op een ongeval, 20 jaar geleden waarbij een familielid een kind, dat plotseling overstak, doodreed. Hij is wel aangeklaagd en niet veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het onderscheid tussen snel en langzaam verkeer (waarbij snél verkeer trouwens voorging) is al even geleden afgeschaft. Ik denk dat je artikel 185 van de wegenverkeerswet bedoelt, die de grotere bescherming van zwakkere verkeersdeelnemers regelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zo vaak lees ik weer dezelfde foute interpretatie van het door Suzi genoemde artikel 185. Snelverkeer draagt uitsluitend risico aansprakelijkheid...oftewel de schade moet betaald worden (door de verzekeraar).
Dat staat helemaal los van strafbaarheid en daarmee het fout zijn.
Uiteraard geldt wel dat als BEIDEN een fout maken de fout van het snelverkeer op zich al maakt dat die schuld heeft...maar dat geldt ook bij ongelukken tussen 2 snelverkeer deelnemers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist suus,warm hé meid ? En dan werken bah ; )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de nuancering. Mijn antwoord is gebaseerd op een ongeval, 20 jaar geleden waarbij een familielid een kind, dat plotseling overstak, doodreed. Hij is wel aangeklaagd en niet veroordeeld.
Het is dus echt niet zo dat snelverkeer per definitie fout is,
Ze zijn wel aansprakelijk omdat een fietser kwetsbaar is.
Zo ongeveer de domste redenering die er is, maar dit terzijde.
Toch, ook al worden deze mensen door de rechter niet gestraft, de meeste autorijders die het overkomt zullen een verschrikkelijke tijd meemaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat er met die mensen gebeurt? Zij moeten leven met de gedachte dat zij iemand hebben gedood en dat is vreselijk. De meesten hebben last van een enorm schuldgevoel, ook al zijn zij zelf vaak niet eens schuldig te noemen.
Als de persoon al wordt aangeklaagd zal hij vrijgesproken worden of zal de zaak geseponeerd worden omdat het gedrag niet verwijtbaar is.
Vaak is dit voor de bestuurder erg moeilijk omdat hij zichzelf wel schuldig acht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken iemand die betrokken is geweest bij een ongeluk waarbij iemand om het leven is gekomen. Ze weten niet wat er gebeurt is maar wel dat degen die er levend vanaf is gekomen een verkeersovertreding heeft gemaakt. Wanneer aantoonbaar was geweest dat hij de tegenligger had kunnen zien. Hij zat op de andere weghelft omdat hij om een geparkeerde auto heen moest en heeft geen tegenligger gezien. Niets was aantoonbaar omdat de tegenligger verongelukt is.
De tegenligger was een motor en aan een bepaalde manier van 'afremmen' konden zij alleen opmaken dat hij hard reed. Een raadsel waar deze motorrijder vandaan kwam, de weg zit vol met parkeerplaatsen van bedrijven.

De straf was, 40 uur taakstraf met een half jaar rijontzegging.

In jouw vraag, wanneer de fietser fout zit, dan ben je niet altijd in staat om een situatie goed in te schatten.

Soms gebeuren er dingen in het verkeer dat je nog net je stuur om kan gooien omdat er plotseling iets op je weghelft komt.

Ik denk niet dat in dit geval, betreffende jouw vraag, de chauffeur veroordeeld kan/mag worden.

Voor die chauffeur, hij zal zijn leven lang last hebben van zo'n ongeluk, dat is de grootste straf die je krijgen kunt, waarin je zelf niet fout bent geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb t eens zien gebeuren. Motor reed te hard en vrachtwagenchauffeur kon niet uitwijken. De jongen was op slag dood,de chauffeur was kapot kon alleen maar huilen. Hij is nooit gestraft ofzo maar emotioneel heeft hij jaren in de knoop gezeten. Iemand doet zoiets écht niet express!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er van uit, dat elke aanrijding waarbij iemand dood gaat per ongeluk is. Express heet moord.

ik ben ooit betrokken egweest bij een ongeval waar een medewerker met zijn vrachtwagen een motorrijder dood reed.
De politie heeft deze jongen heel netjes als slachtoffer behandelt. uiteindelijk is het wel een rechtszaak geworden immers er is een dode.
Wat is dan schuld? De jongen was zichtbaar op zijn schijven heel netjes bezig geweest.
De rechter heeft hem toen een voorwaardelijke straf gegeven. De familie was niet boos en heeft de jongen zelfs alle sterkte met de verwerking gewenst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zal gekeken worden naar de verwijtbaarheid van de veroorzaker.
Is die verwijtbaarheid aanwezig zal er een proces-verbaal worden opgemaakt.
Op de rechtbank zal men dan gaan beslissen of er een vervolging (rechtszaak zal komen).
Is de verwijtbaarheid er niet/verwaarloosbaar dan is het wel degelijk mogelijk dat er geen vervolging wordt ingesteld, alleen dan na overleg met het Openbaar ministerie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook zonder dat het je bedoeling is geweest kun je strafrechtelijk veroordeeld worden indien je iemand doodrijdt. De lichtste strafbaarheidsstelling uit je voorbeeld is het culpose delict 'dood door schuld'. Het moet dan verwijtbaar zijn aan dader dat de fietser is doodgereden. Vervolgens kun je zelfs worden veroordeeld voor doodslag waarbij opzet is vereist. Opzet wordt namelijk al aangenomen indien de dader moest weten dat zijn weggedrag zou kunnen leiden tot de dood van de fietser en zich toch zo gedroeg in het verkeer, dit heet voorwaarlijke opzet.

Dat de fietser fout zat wordt meegewogen bij de beoordeling of sprake is van schuld of opzet.

Voor dood door schuld kun je 2 jaren gevangenissttraf krijgen en 4 indien er sprake is van roekeloosheid. Voor doodslag kun je 15 jaren gevangenisstraf krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op grond van de Wegenverkeerswet (ik dacht art. 8) is een automobilist (en dus ook vrachtwagenchauffeur) aansprakelijk voor het doodrijden van een fietser. Omdat gemobiliseerd vervoer altijd meer en ernstigere schade aanricht aan een fietser dan andersom. Afhankelijk van de leeftijd van de fietser en de fout van de fietser wordt bepaald wat de schadevergoeding zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is dus niet zo, zoals bij het eerste antwoord wordt uitgelegd. Als een fietser voorrang 'neemt' terwijl hij het niet heeft, en dat met de dood bekoopt, kan de automobilist niets verweten worden. Dat was vroeger zo, en dat is nu nog zo.