Kan een mentor een huwelijk of een kindje krijgen verbieden?

Kan een mentor dus (mentorschap) een huwelijk verbieden of verbieden om kinderen te krijgen? Het gaat hierbij om mentorschap, en niet om curatele. Curatele is niet aan de orde.

een maand geleden
in: Wetgeving
4.3K
ronron1212
een maand geleden
hoezo zo dat kunnen?
Amadea
een maand geleden
Het lijkt mij een dringend advies van de mentor. Want een huwelijk en een kind kosten veel geld en persoonlijke inzet. Als jij die niet hebt kun je er beter niet aan beginnen.
LeonardN
een maand geleden
"we hebben genoeg geld"
"en niet een persoonlijke vraag"
Het is dus wel een persoonlijke vraag.
En als je het zo niet wil zien kan je de reactie van Amadea als niet persoonlijk, maar als algemeen advies zien. Een mentor kan zover ik weet niets verbieden. https://www.goedvertegenwoordigd.nl/kennisbank/bevoegdheden-vertegenwoordiger/
Een cliënte wil zwanger raken en daarom met de prikpil stoppen. Wat kan/moet de mentor/curator doen?
Het is de taak van de mentor/curator om op het persoonlijke vlak de belangen van iemand in de gaten te houden en hem of haar raad te geven. De mentor/curator mag niet beslissen over hoogstpersoonlijke aangelegenheden.
HeerVoldemort
een maand geleden
Nou, aangezien jij een man bent en partner bent met een man, zal adoptie nogal lastig worden, met de ene onder curatele en de ander onder mentorschap.
HeerVoldemort
een maand geleden
Ik baseer mijn conclusie op je eerdere vraag: Ik ben een man...
En je andere vraag: Kan ik dezelfde mentor krijgen als mijn vriend...
tinus1969
een maand geleden
Dutchnl, je hebt blijkbaar problemen met je mentor? Wil je vertellen wat daar de achtergrond van is? Meestal is er een onderliggend issue dat steeds opduikt in andere vorm.

Het beste antwoord

Nee, een mentor gaat juridisch gezien alleen over de gezondheidszorg. Een huwelijk valt hier niet onder.

Zie ook:
- https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Mentorschap
- https://www.goedvertegenwoordigd.nl/kennisbank/procedures-en-regelgeving-bij-mentorschap/

Vooral dit gedeelte van rechtspraak.nl is belangrijk: "De betrokkene blijft handelingsbekwaam en mag bijvoorbeeld zelf zijn testament laten opstellen."

Een huwelijk mag dus ook.
een maand geleden