Ik ben mentaal ziek, mag mijn werkgever mijn ziekmelding weigeren?

Beste,

Ik heb een bijbaan als leidinggevende voor de avonduren/weekenden in een drukke winkel. Doordeweeks studeer ik en loop ik stage. Sinds een aantal jaren heb ik al hulp voor mijn mentale welzijn. Op dit moment heb ik een zware groepstherapie. Dit valt mij zwaarder dan gedacht, en daarom heb ik mij afgelopen vrijdag ziek proberen te melden. Mijn werkgever kwam hier afgelopen dinsdag op terug; als ik kan studeren dan kan ik ook werken. Ik moet nu binnen 2 weken aangeven of ik in functie wil blijven of niet.

Ik ben altijd open en eerlijk geweest over mijn situatie, dus ik baal er van dat ik niet de begrip heb gekregen waar ik zo op hoopte.

Mag mijn werkgever om deze reden mijn ziekmelding weigeren?

2 maanden geleden
in: Wetgeving
tinus1969
2 maanden geleden
Kun je ook daadwerkelijk studeren?

Antwoorden (1)

Een werkgever mag een ziekmelding niet weigeren. Wel kan hij (met spoed) een controleur sturen, of eisen dat je je (stante pede) meldt bij de bedrijfsarts. Uitsluitend een medicus kan vaststellen dat je in staat bent om te gaan werken.
Terzijde: fijn als je werkgever begrip voor je situatie toont, maar dat wil nog niet zeggen dat hij daar blijmoedig aan meebetaalt. En zeker niet als hij vindt dat hij daar helemaal niet toe verplicht is.
teusvh
2 maanden geleden
jc54
2 maanden geleden
Een medicus kan zijn of haar mening geven. Jij bepaalt zelf of je kunt werken of niet.
Bij een bijbaantje is meestal geen sprake van een contract voor bepaalde uren. In zo'n geval zit je in een "grijs gebied".
HannekeJanssen
2 maanden geleden
JC54: vrager stelt dat hij/zij avonden en weekenden werkt, dus mogelijk een x-aantal uren per week, en mogelijk zelfs vaste dagen per week. Als de vraagsteller zelf vindt dat hij niet kan werken en/of studeren, maar de arboarts vindt van wel, dan hoeft de werkgever natuurlijk niet door te betalen als de werknemer toch niet komt werken.