Is het wegrennen van politie strafbaar?

Is het wegrennen na vordering van identiteitsbewijs strafbaar of mag je altijd proberen te ontkomen zonder extra consequenties?

6 maanden geleden
in: Wetgeving
2.6K
crispy
6 maanden geleden
Als je aanwijzingen van de politie niet opvolgt is dat inderdaad een overtreding. Hoe hoog die straf is, weet ik niet.
tinus1969
6 maanden geleden
De politie mag bovendien ‘gepast geweld’ gebruiken om je alsnog aan te houden.
Barrie
6 maanden geleden
Ja dat begrijp ik volledig maar zal op andere platformen staan dat vluchten niet strafbaar is dus je hier geen boete voor mag krijgen
Amadea
6 maanden geleden
Drie jaar geleden was dit volgens erotisi nog niet zo, lees maar bij https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/674501/wegrennen-politie/
Barrie
6 maanden geleden
Er staat overal wat anders dus lastig, ik wacht het maar af

Antwoorden (2)

Het wegrennen zelf is niet strafbaar maar het niet tonen wel.
U bent strafbaar als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien. U loopt dan het risico op een boete. Dit staat in de Wet op de uitgebreide identificatieplicht.
erotisi
6 maanden geleden
Barrie
6 maanden geleden
Dus als je wegrent en later gepakt word en dan je id laat zien is het niet erg?
TurfGraver
6 maanden geleden
Door weg te rennen voldoe je niet aan het verzoek je ID te laten zien.
Dat je dat eventueel later wel doet, doet natuurlijk niets af aan het eerder weigeren.
tinus1969
6 maanden geleden
Nogmaals, ik zou niet zo'n zorgen maken over de extra straf. Ik zou me zorgen maken over het 'gepaste geweld' waarmee de politie je alsnog op zal pakken en afvoeren - dat wordt een pijnlijke zaak.
Het zich onttrekken aan het staande houden door politieambtenaar ( en) door weg te rennen is op zich geen aanleiding voor en extra boete . Je wordt staande gehouden en gevraagd voor het tonen van je personalia, en dit is te omschrijven als aanspreken art 52 SR Er is immers geen sprake van een vordering in de zin van art 184 Sr hetgeen in de lijn ligt van art 29 lid 1 Sr
( strafrecht) wel strafbaar is het zich onttrekken aan de staande houding door geweld of bedreiging met geweld . Dit wordt gekwalificeerd als wederspannigheid, art 180 Sr.
6 maanden geleden
Barrie
6 maanden geleden
Dankjewel!