Mag de politie je een boete geven of je elektrische step innemen als je stilstaat en ze je niet zien rijden?

7 maanden geleden
in: Wetgeving
5K
ronron1212
7 maanden geleden
je hebt hem toch bij je
jc54
7 maanden geleden
@ronron1212; Je mag een elektrische step bij je hebben, maar je mag er niet mee op de openbare weg rijden.
crispy
7 maanden geleden
Hoe kan je er zeker van zijn dat ze je niet hebben zien rijden ermee?
Ze mogen je inderdaad niet bekeuren als je geen overtreding maakt.
Maar je hebt die elektrische step toch niet om een stukje mee te gaan wandelen?
Thecis
7 maanden geleden
@crispy
De intentie hebben om iets te doen is iets anders dan het in feite doen.
Utrecht
7 maanden geleden
Je mag er niet mee op de openbare weg komen. Rijden of niet is niet van belang. Hij mag niet op de weg komen/staan. Hetzelfde met een onverzekerde auto.
HannekeJanssen
7 maanden geleden
@Thecis: als L_D_L ermee gereden heeft, is het mogelijk dat de politie hem ermee heeft zien rijden. dan was er dus meer dan een intentie. Ik weet niet of je een bekeuring kunt krijgen als je er alleen maar mee onder je arm loopt (Nog in verpakking? Of onverpakt?)?
Edraket
7 maanden geleden
Waarschijnlijk heeft de politie hem even van tevoren zien rijden en konden ze hem niet aanhouden.
Toen ze hem even daarna zagen stilstaan was hij "A sitting duck"

Antwoorden (1)

Als de step niet is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg, dan mag je die dus niet gebruiken op de openbare weg. Stilstaan is ook gebruiken. In de regelgeving staat bewust het woord 'gebruiken' en niet 'rijden'. Datzelfde principe geldt voor auto's die niet zijn goedgekeurd voor de apk en/of niet zijn verzekerd. Die mogen uiteraard niet rijden op de openbare weg, maar die mogen ook niet geparkeerd staan op een openbare parkeerplaats op of aan de openbare weg.

Dus sta jij met je niet-goedgekeurde stepje op de stoep, fietspad, pleintje of straat, dan heb je een probleem als de politie toevallig langskomt.
Inekez1
7 maanden geleden
jc54
7 maanden geleden
@Inekez1; Dus jij beweert, dat als ik een elektrische step koop, en ik kom er mee onder mijn arm de winkel uit lopen,dat ik dan een proces verbaal zou kunnen krijgen...........
Voor niet- of niet goedgekeurde auto's heb je gelijk. Maar dat staat ook expleciet beschreven in de wet.
Castle
7 maanden geleden
Een beetje googlen levert dit op:
Op dit moment zijn er geen goedgekeurde elektrische steps. Je mag alleen de weg met een e-step op als de overheid (RDW) het type heeft aangewezen / goedgekeurd als bijzondere bromfiets. Anders kan de politie een boete geven en bij herhaling uw e-step in beslag nemen.
Bron:https://www.politie.nl/informatie/regels-elektrische-step.html
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Ik denk dat je dit moet vergelijken met een groot koksmes: daar mag je ook niet meer 'over straat'. Toch kan het gewoon zonder problemen in je je boodschappentas wanneer je het koopt. De omstandigheden bepalen of het mes (of de step) gebruiksklaar zijn voor gebruik.
Ingepakt onder in je boodschappentas, met het bonnetje erbij is het geen probleem. Los in je achterzak, onderweg naar een voetbal wedstrijd zou ik je niet aanraden ! Zo ook de step. In de doos, onder je arm: Geen probleem. Startklaar op de stoep ven de straat... dat kan een ander verhaal worden.
Inekez1
7 maanden geleden
De vraag gaat over stilstaan met een step. Daar stel ik mij toch echt een step bij voor waar je op elk moment op kunt gaan rijden. En niet eentje die je ingepakt in de doos onder je arm hebt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Ik ook hoor !
Mijn reaktie was een reaktie op @jc54, voor zover dat niet duidelijk was.