Waarom hoeft een voetganger geen richting aan te geven in het verkeer.?

7 maanden geleden
in: Wetgeving
3.6K
Pieterke
7 maanden geleden
Hoe zie je dat voor je, als voetganger richting aan- geven?
tinus1969
7 maanden geleden
In feite omdat dat altijd zo is geweest. 1000 jaar geleden gaf niemand richting aan; de eis is ingevoerd toen er fietsen en auto’s kwamen.
ronron1212
7 maanden geleden
@tinus1969 het begon volgens mijn bij paard en wagen

Antwoorden (1)

Omdat het voor de verkeersveiligheid niets toevoegt. Voor voetgangers gelden al andere voorrangsregels dan voor fietsers en overig verkeer. De situaties waarin het voor bestuurders (van fiets, auto of ander voertuig) van belang is richting aan te geven, zijn niet van toepassing op voetgangers. Hoewel het soms handig zou zijn als je van tevoren weet waar anderen in een drukke winkelstraat heen gaan lopen, vooral als je er voorbij wil, zou het de situatie alleen maar lastiger maken als iedereen daar bij elke zijdelingse verplaatsing eerst met de armen gaat zwaaien. Daar komen meer botsingen en ruzies van dan wanneer iedereen gewoon rustig kijkt wat de ander doet en zo nodig even zelf de pas inhoudt. Dat laatste - vaart minderen of eventjes stilstaan - is als voetganger ook veel eenvoudiger dan voor rijdende verkeersdeelnemers.
Inekez1
7 maanden geleden