Wat mag je besturen met een C(E) rijbewijs (groot rijbewijs)?

Ik heb begrepen dat je met een C(E) rijbewijs ook een trekker en een camper mag besturen. Als je in het bezit bent van een B en C(E) rijbewijs, mag je dan ook met aanhanger achter de auto rijden zonder het BE rijbewijs te hebben?

6 maanden geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Met een CE rijbewijs mag je ook rijden met een combinatie waarvoor BE nodig is. Let wel op het maximaal te trekken gewicht dat achter de auto mag.

Het woord trekker heeft verschillende betekenissen, dus het is verwarrend dat dit woord gebruikt wordt. Voor een tractor heb je T rijbewijs nodig. Voor een truck (trekker met oplegger) heb je CE nodig.
Inekez1
6 maanden geleden
Nick5
6 maanden geleden
Bedankt! Dus als je een CE rijbewijs haalt mag je zowel ook een tractor, camper en een combinatie waarvoor een BE rijbewijs staat besturen?
Een E rijbewijs (achter C) geldt voor zowel C als B. Je hoeft geen aparte E rijbewijs achter B te halen als je dat al hebt achter C.
E achter B heb je alleen nodig als je geen C (E) hebt.
Wanneer heb ik rijbewijs E achter B nodig? Het rijbewijs E achter B is verplicht voor het rijden met een combinatie waarvan de maximum toelaatbare massa (leeggewicht + laadvermogen) opgeteld meer is dan 3500 kg in geval van een aanhanger waarvan de maximum toelaatbare massa meer is dan 750.
Een camper mag je ook al met een B rijdewijs besturen, als hij maar onder de 3500 kg. blijft.
Een tractor besturen mag als je een C rijbewijs hebt. Bij de eerst volgende verlenging van je C rijbewijs krijg je ook de vermelding T op je roze pasje.
Toegevoegd op 3 oktober 2023 22:14: tekst
jc54
6 maanden geleden