Iemand streamt een film op Discord, wat kan het risico zijn als je hiernaar kijkt?

Gister was op een Discord groep iemand een film aan het streamen (van disney+ website) Star Wars - Attack of the Clones, een relatief oude film. Nou was ik even aan het kijken ernaar maar het bekroop me dat ze hier wel eens moeilijk over kunnen doen : dmca etc. Dus ik heb maar niet verder gekeken. Ik weet dat streamen van copyrighted films niet legaal is. Maar maar weinig mensen zijn zulke heilige boontjes dat ze zich niet toestaan ooit een film te kijken illegaal. Het stelt eigenlijk niet veel voor. Wat is nu eigenlijk de pakkans hiervan als je via Discord kijkt, naar een stream van een andere gebruiker die een film uitzendt via een Discord kanaal. Of is alleen diegene die de stream uitzendt strafbaar bezig ? En wat staat hierop, problemen met je isp, of banned van Discord ?

8 maanden geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In beginsel is het volgens Discord zijn Terms of Service illegaal om andermans werk te schanden.

Per Discord: "good faith belief that the disputed use is not authorized by the copyright or intellectual property owner, its agent, or the law"

Het streamen, van in dit geval star wars, door een derde partij is in deze (naar waarschijnlijkheid) dan ook niet goedgekeurd door Star wars zelf.

De gevolgen hiervan zijn dan ook, aldus Discord, om het desbetreffende (streamende) account te bannen. Dit geld op zowel copyright als trademark overtredingen.

Echter!
Ook zegt discord wel je berichten, chats etc. Op te slaan. Hierbij maken ze wel de uitzondering op het streamen van content/je gedeelde scherm. Ook zeggen ze dat ze niet je inhoud actief monitoren. Alleen als hiervoor specifiek door een gebruiker een melding voor wordt gemaakt.

Oftewel lang verhaal kort.
Degene die streamt is in principe strafbaar, maar de kans dat hierop gestraft wordt is klein.
Jij als kijker bent volgens de ToS veilig!
8 maanden geleden