Wat doet de politie tegen online Smaard en laster?

In twee WhatsApp groepen is een smadelijk bericht geplaatst over mijn broertje dat hij aan kinderen zou zitten en dat hij een pedofiel is we hebben van diegene die dit geplaatst hebt wel een telefoonnummer en als bewijs screenshots en diegene opgebeld die bleef het wel een beetje ontkennen een beetje vaag deed hij maar als het politie op screenshots dat bericht ziet en het telefoonnummer zullen ze dan wel wat mee doen of Hebben ze daar te weinig mensen voor op dit moment
Diegene heeft ook één of twee dreig-smsjes gestuurd van dat hij wou wist waar Hij woonde en dat hij hem dood zou maken

9 maanden geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
9 maanden geleden
Info.
https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/aangifte/klachtdelict/

Antwoorden (1)

Er kan dus kennelijk aangifte gedaan worden van smaad danwel laster en/ of bedreiging met de dood.

De politie heeft op dit moment eem groot personeelstekort. Geldt ook voor het OM. Smaad / laster wordt mogelijk wel opgepakt door een wijkagent middels ëen stopgesprek. Bedreiging met de dood, met bewijsmiddelen wordt waarschijnlijklijk wel opgepakt om tot een dossier te komen dat bin het OM kan worden aangeboden.
Neem dus in elk geval contact op met de politie om de casus voor te leggen.
AlphaLimaSierra
9 maanden geleden
hoi23
9 maanden geleden
Zou de politie bij die geene op de stoep staan ook all heeft d
ie geene het bericht verwijderd??
LeonardN
9 maanden geleden
@hoi123 Zelfde als je vorige vraag. We kunnen niet van afstand zoiets bepalen. We weten niet de exacte tekst, hoe sterk jou bewijs is, hoe sterk het vermoeden is dat de persoon die jij noemt het gedaan heeft, hoe zwaar de politie het oppakt etc.
hoi23
9 maanden geleden
In die tekst werd hij zwart gemaakt dat hij zijn handen niet van kinderen kan houden in 2 WhatsApp groepen werd dat gedeeld er zijn screenshots van
LeonardN
9 maanden geleden
@hoi23 En nu denk jij dat met deze info ik (of een ander) een definitieve uitspraak kan doen? Wij kunnen niet in de toekomst kijken. Persoonlijk schat ik de kans klein dat de politie hierover in gaat grijpen. Whatsapp is nogal besloten en vaak zal verwezen worden naar een gang naar de rechter. Dan moet je dus zelf een advocaat in gaan schakelen, en die zal je dan moeten vertellen hoe sterk je staat.