Ik verhuis binnenkort naar Nederland. Is het mogelijk alvast een auto te kopen met nl kenteken?

Ik verhuis binnenkort vanuit België naar Nederland. Ik sta momenteel nog ingeschreven in België maar wil een auto kopen in Nederland. Ik werk in Nederland en verhuis ook binnen nu en een maand a twee naar Nederland. Mijn huidige auto is kapot en wil ik alvast een nieuwe auto kopen in Nederland. Wat kan ik doen nu?

10 maanden geleden
in: Wetgeving
1.1K
SimonV
10 maanden geleden
Overheid: als u in Nederland woont en ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen dan moet u uw auto bij de RDW laten registreren. Dit betekent dat u het kenteken laat overzetten naar een Nederlands kenteken.
Uit art. 48 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 volgt dat inschrijving in het kentekenregister en de tenaamstelling alleen op verzoek van een in Nederland woonachtig persoon kan plaatsvinden of op verzoek van in Nederland gevestigde rechtspersonen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/mag-ik-een-auto-met-een-buitenlands-kenteken-hebben
BonBonvanJohn
10 maanden geleden
Kan volgens mij in principe gewoon, houd wel rekening met dat er ook verzekering en wegenbelasting betaald moet worden. Dus het nu al hebben van een NL bank rekening kan ook zinvol zijn maar is niet verplicht
Sabi21x
10 maanden geleden
Mijn vraag was eerder als volgt: mijn huidige auto heeft een Belgische kenteken, alleen die is dus kapot en wordt gesloopt. Maar omdat ik binnenkort kom wonen in Nederland en ik nu een auto nodig heb voor me werk, wil ik die alvast kopen in Nederland. Maar zelf sta ik nog ingeschreven in België momenteel. Mijn vraag is dus het volgende: is het mogelijk alvast auto te halen met Nederlandse kenteken ondanks dat ik nu nog in België ingeschreven sta?
ronron1212
10 maanden geleden
Nee dat kan niet er is een Nederlandse inschrijving nodig.
Sabi21x
10 maanden geleden
Dankuwel Ron!

Geef als eerste antwoord