Als twee engelsen in nederland met elkaar trouwen, trouwen zij dan in gemeenschap van goederen?

In beperkte gemeenschap van goederen dan vanaf 2018 ervan uitgaande dat zij geen huwelijkse voorwaarden of iets anders bepalen en zij beiden alleen de Engelse nationaliteit hebben.
Ze besluiten daarna tevens om in Nederland te wonen.

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
een jaar geleden
Dat moet je tegenwoordig aangeven hoe je dat wil onderhuwelijkse voorwaarde of in gemeenschap
tinus1969
een jaar geleden
Dat hangt er van af waar ze daarna domicilie cq habitual residence kiezen.
tinus1969
een jaar geleden
Zie ook je eerdere vraag https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/666785/turkije-getrouwd-gaat-omzetting-registratie/

Antwoorden (2)

Daar is geen vast antwoord op, omdat hiervoor de wetgeving geldt van het land waar het getrouwde stel na het huwelijk 'habitual residence' (feitelijke woonplaats) kiest. Als dat land 'gemeenschap van goederen' kent, trouwt het stel idd in gemeenschap van goederen. Nationaliteit of plaats van het huwelijk zijn irrelevant. (zie art 4 Verdrag inzake het recht dat van toepassing is op het huwelijksvermogensregime)
tinus1969
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
ze blijven in Nederland wonen
tinus1969
een jaar geleden
Dan trouwen ze dus in gemeenschap van goederen. Als ze willen kunnen ze dit bij de notaris expliciet maken.
erotisi
een jaar geleden
Voor de nieuw gesloten huwelijken van op of na 29 januari 2019 is de Huwelijksvermogensrecht Verordening van toepassing ((EU) 2016/1103).
erotisi
een jaar geleden
Voor huwelijken van vóór 2019 is dan de vraag of igv engelsen op grond van het feit dat ze in een nationaliteitsland zoals Nederland zijn gaan wonen, dwz het huwelijksvermogensrecht van dàt land van toepassing is waarvan de beide echtgenoten de nationaliteit hadden (c.q. had) op het moment van huwelijkssluiting, niet toch het engelse huwelijksvermogenrecht van toepassing is?!
erotisi
een jaar geleden
artikel 36 en 37 boek 10 BW lijkt te bevestigen dat bij twee engelsen het huwelijksvermogenrecht van engeland geldt en niet die van Nederland ondanks dat ze in Nederland wonen.
Dat lijkt dan wel anders te zijn vanaf 2019.
tinus1969
een jaar geleden
Ik kan je niet goed volgen omdat je onvolledig citeert en verwijst.
erotisi
een jaar geleden
Het komt erop neer dat ook als het Nederlands huwelijksgoederenrecht van toepassing is dat niet altijd wil zeggen dat er sprake is van een gemeenschap van goederen ook als er niets bijzonders geregeld zou zijn. Dat blijkt igv 2 Engelsen ogv art 36.
tinus1969
een jaar geleden
Nogmaals, dit is niet te volgen omdat je onvolledig citeert/verwijst. Als ik google, zegt art 36 https://wetten.overheid.nl/BWBR0030068/2022-10-01
‘ Bij gebreke van een aanwijzing van het toepasselijke recht worden de persoonlijke rechtsbetrekkingen tussen de echtgenoten onderling die niet worden begrepen onder de Verordening (EU) nr. 2016/1103 beheerst’ . Dus eerst moet je die checken.
tinus1969
een jaar geleden
En art 2 zegt ‘De regels van internationaal privaatrecht en het door die regels aangewezen recht worden ambtshalve toegepast.‘
erotisi
een jaar geleden
Je moet dan dus verder lezen onder a van art 36.
erotisi
een jaar geleden
En zoals reeds vermeld is a dus van toepassing omdat er geen rechtskeuze is gemaakt en de verordening van 2016voor huwelijk voor 2019 niet van toepassing is.
erotisi
een jaar geleden
Uiteindelijk is je antwoord dan wel goed alleen de motivering ervan niet.
Ja, als twee Engelsen in Nederland met elkaar trouwen, trouwen zij automatisch in gemeenschap van goederen. Dit geldt voor alle huwelijken die in Nederland worden gesloten, tenzij er huwelijkse voorwaarden zijn opgesteld.
9 maanden geleden