Nee. Daarvoor moet je een schriftelijk verzoek indienen bij de politie.

De politie neemt in de verhouding tussen de overheid en de burger een bijzondere plaats in. De gegevens die de politie verwerkt, worden veelal verwerkt zonder dat de betrokkene daar kennis van heeft of daarvoor toestemming heeft gegeven. Deze gegevens worden verwerkt met betrekking tot de opsporingstaak en de toezichthoudende taak van de politie. Ter bescherming van deze gegevens is de Wet politiegegevens ontworpen. Deze wet beschermt de politiegegevens die de politie in het kader van haar politietaak verwerkt. Deze gegevens zijn niet openbaar voor een ieder. Dit in tegenstelling tot hetgeen in de Wet openbaarheid van bestuur is geregeld.

Als uitgangspunt van de wet geldt dat de verdachte op diens verzoek het recht heeft om kennis te nemen van de processtukken in elk geval vanaf het eerste verhoor (en eventueel daarvoor). De officier van justitie kan het verzoek tot kennisneming van de processtukken afwijzen indien hij dit nodig acht in verband met het onderzoeksbelang. Dat de verdachte geen kennis mag nemen van de processtukken voorafgaand aan het verhoor dient derhalve geen gewoonte te zijn.
.
Met dank aan Antoni: de Wet openbaarheid van bestuur (de Wob, uit 1991) is in 2022 vervangen door de Wet open overheid (de Woo).
SimonV
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@SimonV, voor de goede orde: De Wet openbaarheid van bestuur (de Wob, uit 1991) is in 2022 vervangen door de Wet open overheid (de Woo). Dit is voor de correctheid van de rest van je antwoord verder overigens van weinig belang. Daar heb ik verder geen oordeel over.
Ja, je kunt met je DigiD een verzoek indienen bij de politie om je eigen politiedossier op te vragen op basis van de Wet openbaarheid van bestuur. Dit kan echter alleen als het dossier niet onder een uitzonderingsgrond valt. Neem contact op met de politie voor meer informatie.
10 maanden geleden