Slot is vervangen van bedrijfsunit door ex compagnon, mag dit zomaar?

Hallo,
Wegens conflict zijn mijn compagnon en ik uit elkaar gegaan. In 1e instantie zouden we allebei stoppen, later hoor ik via via dat compagnon toch doorgaat. Dus hij koopt mij straks uit. Stakingsdatum gezet op 15-03-2023. Hebben volgende week gesprek bij de boekhouder hoe verdere afwikkeling gaat. Nu wou ik wat terug brengen naar de bedrijfsunit, die op mijn compagnon zijn naam(prive) staat, en kom ik er achter dat het slot vervangen is. In de bedrijfsunit staan nog allemaal spullen die van de firma zijn welke dus 50% van hem en 50% van mij zijn. Ik kan nu dus niet bij mijn eigendom.
Mag dit zomaar?

een jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
een jaar geleden
Ik denk dat het mag, en dat je compagnon ook verstandig is geweest. Hij heeft die spullen keihard nodig voor de voortzetting van het bedrijf.
ronron1212
een jaar geleden
Je bent toch heen compagnon meer vanaf de 15 de dus ja dat mag.
Incognito
een jaar geleden
Boekhoudkundig is de stakingsdatum 15-03, sta nog wel als VOF met hem ingeschreven bij kvk. Weet niet of dit eventueel nog verschil maakt?
ronron1212
een jaar geleden
Boekhoudkundig is toch echt wel bepalend.

Antwoorden (2)

Dat jouw spullen in het bedrijfspand staan wil niet zeggen dat jij in je uppie het bedrijfspand in mag.

Omdat overdrijven de zaak soms duidelijk maakt: stel jij laat je jas in de juwelierszaak liggen en wil die jas na sluitingstijd ophalen. Dan ligt jouw eigendom dus achter de deur van een ander.
Je verwacht dan toch ook niet dat de juwelier jou ook een sleutel geeft om even in je uppie je jas op te halen. Zelfs niet als jij aandelen in die zaak bezit.
De kans op 'ongelukjes' is te groot.

Jouw geval is niet veel anders. Het is niet (meer) jouw pand. ("Nu wou ik wat terug brengen naar de bedrijfsunit, die op mijn compagnon zijn naam(prive) staat")

Er staan nog spullen in de zaak. Die zijn van jou, en mag je opeisen. Maar je zult deze pas in overleg en eventueel met begeleiding op mogen halen. Niet 'zomaar'
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Nee, dit mag niet zomaar. Er moet een overeenkomst zijn tussen de bedrijfsunit en de ex compagnon waarin de vervanging is vastgelegd. Als er geen overeenkomst is, is de vervanging niet geldig.
9 maanden geleden