Mijn werkgever deelt het bsn-nummer per monteur op de factuur voor 1 opdrachtgever mag dat?

we hebben 1 opdrachtgever die als voorwaarde heeft: factuur wordt betaald als de BSN nummer van de uitvoerende personen bij op de werkbonnen staan. ik ben van mening dat het niet mag. mijn werkgever zegt van wel dat het mag volgens de wet.

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Utrecht
een jaar geleden
Nee het mag niet. Het lijkt dat de opdrachtgever op deze manier wil voorkomen dat zijn werk door illegale werkers of door buitenlanders wordt gedaan. Twijfelachtig verzoek en ook bijzonder dat je werkgever daaraan meewerkt.

Antwoorden (3)

Nee, dat mag niet. Organisaties buiten de overheid mogen het BSN alleen gebruiken als dat wettelijk is bepaald. De wettelijke uitzondering geldt bijvoorbeeld voor zorgverleners, zoals huisartsen, apotheken en zorgverzekeraars.
Een werkgever is verplicht het BSN van zijn werknemers op te nemen in de salarisadministratie voor de loonbelasting, maar mag dit BSN niet buiten dat doel gebruiken.
Ondanks de Wet Keten Aansprakelijkheid, gaat het BSN openlijk op elke werkbon plaatsen een stap te ver.
SimonV
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
Toch is dat wel een probleem wellicht. Als er illegalen aan het werk zijn kan de opdrachtgever daar (mede) voor aansprakelijk worden gesteld. Dat hij zekerheid zoekt is goed te begrijpen.
SimonV
een jaar geleden
Werkgever zou (misschien ten overvloede) een verklaring kunnen tekenen dat alle monteurs een BSN-nummer hebben. Als de opdrachtgever aansprakelijk wordt gesteld, kan deze stellen dat hij zelf niet kon controleren of deze verklaring klopte.
bjorn-1008
een jaar geleden
opdrachtgever geeft aan dat het mag omdat er een verklaring is, onze opdracht gever die werkt weer voor een gemeente en daardoor mag het volgens hun
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Je BSN is een gevoelig nummer waarmee (in verkeerde handen) gefraudeerd kan worden. Het mag dus niet zomaar op een papiertje staan. Ook niet als de overheid de opdrachtgever is. Je werkgever kan een personeelsnummer op de factuur printen. Aan de hand van dat nummer kan dan eventueel het BSN bijgezocht worden, indien dit noodzakelijk is. En nee, je personeelsnummer mag niet gelijk zijn aan je BSN-nummer.
crispy
een jaar geleden
Bovenstaande klopt allemaal, behalve als we kijken naar de WKA. Daarin is anders bepaald.
Ja, dat mag in specifieke gevallen.
Als er een hoofdaannemer is, die een onderaannemer inhuurt voor bepaalde werkzaamheden, dan wordt de hoofdaannemer (ingevolge de WKA, Wet Keten Aansprakelijkheid) gezien als werkgever van de werknemers van die onderaannemer op dat betreffende werk.
Dat betekent dat de hoofdaannemer ook als werkgever de beschikking moet hebben over de persoonsgegevens van die werknemer, eigenlijk zou die een kopie van het identiteitsbewijs kunnen vragen maar in de regel is opgave van het BSN voldoende.

Let op: dit geldt dus alleen in die situatie: hoofdaannemer die onderaannemer inhuurt.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
"De beschikking moet hebben over" is heel wat anders dan dat het BSN van de uitvoerende personen openlijk op de werkbonnen staat!
crispy
een jaar geleden
Helaas is dit de dagelijkse praktijk. Ik ben er als Functionaris Gegevensbescherming lang mee bezig geweest, ook met de wijze waarop die gegevens worden aangeleverd en worden verwerkt, maar in de aannemerij is het uitermate gebruikelijk om een mandagenregister aan te leveren met BSN erop.
De kans op misbruik door kwaadwillenden is natuurlijk aanwezig, maar dat staat niet in de weg dat dit een wettelijke verplichting is en dat er niet is vastgelegd hoe die informatie moet worden beschermd.
SimonV
een jaar geleden
Dat het dagelijkse praktijk is, betekent natuurlijk niet dat het is toegestaan. Een mandagenregister met BSN aanleveren lijkt me in dit geval een oplossing, maar het nummer op elke werkbon plaatsen lijkt me onnodig.
Het is niet toegestaan om een bsn-nummer op een factuur te vermelden. Het is alleen toegestaan om het bsn-nummer te vermelden als de opdrachtgever hier expliciet om vraagt. In dat geval moet de opdrachtgever een schriftelijke toestemming geven.
9 maanden geleden