Ik heb op mijn 15e gevochten en daarvoor een taakstraf gehad (niet via HALT). Kan ik een Verklaring Omtrent Gedrag aanvragen?

Na het behalen van mijn Pabo diploma wil ik graag aan de slag als leerkracht. Op mijn 15e heb ik een keer gevochten en is er aangifte tegen mij gedaan. Hiervoor heb ik taakstraf gekregen wat buiten HALT omging en heb ik een gesprek gehad bij de kinderbescherming, etc. Ik heb geloof ik geen strafblad. Kan ik nu wel gewoon een VOG (verklaring omtrent gedrag) aanvragen? Dit is namelijk verplicht wanneer je solliciteert naar een baan in het onderwijs.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Dit soort "jeugdzonden" zijn voor je VOG geen bezwaar.
Men kijkt niet alleen naar een strafblad maar ook naar wat etc. bij de politie over jou bekend is in het RECENTE verleden. Als je klaar bent met de PABO zul je 21+ zijn denk ik en dan is je lei weer helemaal schoon.
Brandschone mensen kunnen ook akelige geheimen hebben, je hebt je na de taakstraf blijkbaar goed ontwikkeld, anders zou de PABO ook niet lukken.
VEEL SUCCES VOOR DE KLAS, je ervaring zal je helpen vechtende kids te bedaren.
Als je na een flinke botsing op school tussen de kinderen vertelt over je eigen ervaring, zal daar een pedagogisch effect vanuit kunnen gaan en als voorbeeld/waarschuwing kunnen dienen.
Kinderen herkennen een eerlijk verhaal en je zult dan in aanzien en gezag zeker niet verminderen.
Dit laatste weet ik uit eigen ervaring!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gewoon aanvragen. Nee heb je en ja kan je krijgen.Meestal worden lichte vergrijpen op jonge leeftijd je niet aangerekend en krijg je gewoon de verklaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bewijs van goed gedrag haal je bij de gemeente. Als je geen strafblad hebt zal het geen enkel probleem opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor geen punt, ten eerste wordt er gekeken naar wat je gedaan hebt in het verleden (dus iemand die kinderen heeft misbruikt zal wat moeilijker een VOG krijgen om in het onderwijs te werken bijvoorbeeld) en ten tweede wordt bij een dergelijke functie niet verder teruggekeken dan 5 jaar.

Toegevoegd na 1 dag:
Scherpere regels voor VOG bij werk met minderjarigen
De Minister van Justitie heeft in januari 2007 de regels aangescherpt voor de afgifte van een VOG voor mensen die met minderjarigen willen werken. Onderstaande personen komen niet in aanmerking voor een VOG:

Personen die in de twintig jaar voorafgaande aan de aanvraag zijn veroordeeld tot een (on)voorwaardelijke gevangenisstraf of taakstraf vanwege zedendelicten.
Personen die twee of meer keer in hun leven zijn veroordeeld (on) voorwaardelijke gevangenisstraf of taakstraf vanwege zedendelicten.
Personen die in de 10 jaar voorafgaand aan de aanvraag één maal in de justitiële documentatie (strafblad) voorkomen vanwege zedendelicten maar hiervoor geen gevangenisstraf of taakstraf hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht gelezen te hebben dat jij in een bajes gewerkt hebt. Dan zou jij als geen ander behoren te weten dat geweldsmisdrijven nooit van een stafblad verdwijnen. En dat dat 5 jaar fabeltje de grootst mogelijke onzin is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dergelijk feit staat wel op het strafblad maar wordt voor een functie zoals onderwijzer NIET meegenomen.Dan kijkt men echt maximaal 5 jaar terug! Kijk hier maar eens; http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-het-gedrag/documenten-en-publicaties/richtlijnen/2009/02/01/screeningsprofielen-voor-het-beoordelen-van-aanvragen-ter-verkrijging-van-een-verklaring-omtrent-het-gedrag-versie-1-4.html
Mijn antwoord zul je misschien niet leuk vinden, maar dit is wel de werkelijheid.
Op het moment dat jij door de rechter een taakstraf opgelegd krijgtn heb je een strafblad. En zaken op een stafblad verdwijnen NOOIT!!! De vraag is dus alleen of jouw geweldsdelict wordt gewogen op het moment dat jij een VOG voor een baan in het onderwijs aanvraagt. Ik weet niet exact welke criteria men bij de VOG's hanteert maar dit kun je navragen bij de gemeente. En doe dit tijdig om jezelf veel leed te besparen.
Ik heb veel mensen in politie en justie vetband moeten afwijzen op basis van wat men dacht dat jeugdzonden waren. In dergelijke functies wegen geweldsdelicten namelijk heel zwaar. Dit waren antecedenten onderzoeken en zijn zwaarder dan een VOG.
Dus vraag het na, dan heb je zekerheid.

Toegevoegd na 16 uur:
Ik heb nog het een en ander nagekeken en aanvullende informatie gevonden.

Naar welke gegevens wordt bij
het onderzoek gekeken?
Het COVOG raadpleegt in het onderzoek
het Justitieel Documentatie Systeem
(JDS). Het JDS bevat gegevens over
de afwikkeling van strafbare feiten,
bijvoorbeeld (on)herroepelijke veroordelingen,
transacties, sepots en
openstaande zaken.
Daarnaast kan het COVOG gegevens
uit het politieregister in het onderzoek
betrekken. Ook kan het COVOG
inlichtingen inwinnen bij het Openbaar
Ministerie en de Reclassering.
Het COVOG weegt en beoordeelt de gegevens
in hun onderlinge samenhang.
De werkgever dient erbij stil te staan
dat een aanvrager uitsluitend wordt
gescreend op basis van de Nederlandse
justitiële documentatie.

En ja, jouw vergrijp staat zeker nog in het JDS. Dus nu is alleen de vraag, is een geweldsdelict een reden tot het niet verkrijgen van een VOG als je in het onderwijs wilt werken?
Ook hier heb ik naar gekeken, als je kijkt op de volgende site http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/verklaring_omtrent_het_gedrag/wet-en-regelgeving/ in het document screeningsprofielen onderwijs (pagina 5-6) zie ik niet expliciet staan dat geweldsdelicten kunnen zorgen voor het niet uitgeven van een VOG.
Je kunt het het beste voor de zekerheid altijd nog even navragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke fout. Zo worden overtredingen op basis van art. 6 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens na 5 jaren verwijderd uit het strafblad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste, wat is een strafblad?
Ik neem aan dat je het hebt over het Justitieel Documentatie Systeem.
Daarbij, laten we dan meteen vaststellen dat onder verwijdering wordt verstaan dat het voor leken/ medewerkers met weinig bevoegdheden niet zichtbaar zijn. Maar het blijft echt bestaan. Het is misschien niet relevant voor het aanvragen van een VOG, maar het blijft zeker bestaan. Ten tweede als je je huiswerk goed had gedaan en ook lid 2 had gelezen van het door jou genoemde artikel, waarin staat dat de zaken iets anders liggen wanneer er een taakstraf hebt moeten uitvoeren. Dan zou je kunnen zeggen dat het na 10 jaar 'verwijderd' zou worden, in geval van OVERTREDING. Ten derde sinds wanneer is een geweldsdelict een overtreding? In mijn wetboek van strafrecht valt dat nog altijd onder de misdrijven. Dan komen we bij artikel 4 Wjsg en dan komen we toch echt uit op 30 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord was 'zaken op een strafblad verdwijnen nooit', en hier klopt niets van. Ik heb het niet over de termijnen voor misdrijven of taakstraffen gehad, maar wel over je foute antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we het er dan op houden dat de definitie van verdwijnen door ons beiden anders geïnterpreteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verdwijnt niet maar wordt niet meegenomen in de screening.
Nogmaals;http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-het-gedrag/documenten-en-publicaties/richtlijnen/2009/02/01/screeningsprofielen-voor-het-beoordelen-van-aanvragen-ter-verkrijging-van-een-verklaring-omtrent-het-gedrag-versie-1-4.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nooit voor de rechter gekomen. Ik heb de taakstraf opgelegd gekregen en kon hiervoor in hoger beroep gaan. Als ik dit gedaan zou hebben, dan zou ik wel voor de rechter komen (Met als gevolg dat als ik zou verliezen dat ik wel een strafblad zou krijgen geloof ik).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de link leest die heb bijgevoegd zorgt een geweldsdelict ook per definitie voor een weigering van een VOG. Dus de kans is vrij groot dat je hem gewoon krijgt.
Normaal gesproken wordt je zoiets niet aangerekend als het om een 'foutje' uit je jeugd gaat.

Ik heb even voor je nagekeken en het volgende gevonden:

Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) geeft aan dat uw gedrag geen belemmering vormt voor een bepaalde functie.

Voor sommige beroepen (zoals onderwijzer) is de verklaring verplicht.

Ook wanneer iemand omgaat met vertrouwelijke gegevens, kwetsbare personen, geld of goederen kan een bedrijf vragen om een VOG.

U krijgt een VOG als uit onderzoek blijkt dat u geen strafbare feiten op uw naam hebt staan.

Bent u echter wèl in aanraking geweest met Justitie, dan wordt bekeken hoe bezwaarlijk dit voor deze functie is.

Dus maak je maar geen zorgen..je krijgt die verklaring wel.

Gr. Ton