Mag je een normale auto ombouwen naar een brommobiel die 45km/u gaat. en mag dit volgens de wet?

Ik heb tot de dag van vandaag deze vraag aangezien een normale brommobiel veel duurder is dan een oude auto… leek het mij wel geinig met de kennis die ik heb om er zelf eentje om te laten bouwen naar een brommobiel. Alleen was mijn vraag of dit tegenwoordig wel mag volgens de wet. Alle informatie die ik kon vinden hierover waren van 2013 en dat is niet vatbaar in dit geval. Alle info is welkom!!!

een jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Antwoorden (3)

Deze informatie is van recente datum.
Spotgoedkoop rijden door je auto om te bouwen tot brommobiel is volkomen legaal. Het omgebouwde voertuig moet naderhand wel door de RDW gekeurd worden als motorrijtuig met beperkte snelheid om vervolgens de weg op te mogen. Het karretje mag alleen niet op snel- en autowegen.17 jan 2023
jc54
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Bron voor dit antwoord?
Inekez1
een jaar geleden
-
Dit is achterhaalde informatie. Ik kom de tekst o.a. tegen in deze link:
https://www.ikwilvanmijnautoaf.nl/blog/auto-ombouwen-tot-brommobiel Er staat geen datum van schrijven bij, maar het is duidelijk uit 2014, want er wordt gesteld dat 'vanaf 1 januari volgend jaar' het T-rijbewijs verplicht is. En dat is in 2015 ingegaan.
Nee, dit is sinds 1 januari 2021 juridisch niet meer mogelijk.
tinus1969
een jaar geleden
Micheal
een jaar geleden
Hey Tinus,
De meegeleverde links gaan echter over de oudere omgebouwde auto’s die werden gebruikt voor zoals gezegd MMBS voertuigen waarvoor ze later een rijbewijs T nodig hadden aangezien het werd gebruikt als landbouwvoertuig . Mijn vraag gaat echter over het ombouwen naar een AM voertuig aangezien dat blijkbaar niet besproken is?
tinus1969
een jaar geleden
Op basis van https://vereende.nl/kenniscentrum/mmbs/ mag het al sinds 2015 niet meer, omdat een mmbs niet meer bedoeld is voor personenvervoer (muv één heel specifieke uitzondering) maar echt als werktuig.
Ja, het is mogelijk om een normale auto om te bouwen naar een brommobiel die 45km/u gaat. Hiervoor heb je een vergunning nodig van de RDW. Deze vergunning is alleen geldig als de auto voldoet aan de technische eisen die de RDW stelt. Daarnaast moet je ook een bromfietsrijbewijs hebben om de auto te mogen besturen.
9 maanden geleden