Mag een supermarkt weigeren als je sigaretten wilt halen voor jezelf mr je met n minderjarige bent?

Ik was in de supermarkt samen met een vriendin (17) ik ben 18 ik stond aan de balie met haar en vroeg voor mezelf om sigaretten. Ik werd geweigerd omdat ik maar haar samen was. Paar minuten later ging ik in mijn eentje naar binnen, mijn vriendin was al naar huis. Ik kreeg ze als nog niet mee omdat ik eerst met haar stond. Mag de supermarkt mij weigeren als ik alleen terug kom?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
ronron1212
een jaar geleden
Heb je je id laten zien?
jc54
een jaar geleden
Het is wel erg kortzichtig en niet klantvriendelijk om te weigeren sigaretten te verkopen aan een 18-jarige. Of je nou in gezelschap bent van een 17-jarige vriendin, of je kleine broertje, dat kan toch geen verschil maken. (Of krijg je dan ook geen sigaretten mee)??????
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Ik zag pas geleden een vader met z'n zoontje aan de hand een pakje shag kopen, die vader kreeg het gewoon mee. belachelijke houding van jouw supermarkt
KeesWim
een jaar geleden
@jc54 en BonBonvanJohn, De supermarkt voert slechts de regels uit. Deze regels staan in de link van Quidplura.
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Waarschijnlijk heeft je vriendin de indruk gewekt dat het voor haar was. Dan mag de verkoper het inderdaad niet meegeven

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Als de verkopende partij het vermoeden heeft van wederverstrekking mogen ze weigeren tabak of alcohol te verkopen. Je bent daar eerst gekomen met een minderjarige. Op dat moment krijg je het niet mee omdat ze niet het risico willen lopen dat je het doorgeeft aan de minderjarige.

Als je een paar minuten later binnenkomt is dat voor de supermarkt wel erg verdacht. Het zou natuurlijk ook kunnen dat je vriendin buiten staat te wachten. Dus mogen ze je ook op dat moment verkoop weigeren.
een jaar geleden
AnnBoo8146
een jaar geleden
Als de verkoper alleen al vermoed, dat je tabak koopt voor een minderjarige, mag de verkoper geen tabak aan je verkopen. Doet hij dat wel, dan is hijzelf strafbaar volgens de Tabaks- en rookwarenwet.
Ja, een supermarkt mag weigeren als je sigaretten wilt halen voor jezelf als je met een minderjarige bent. Dit komt omdat het verboden is om tabak te verkopen aan personen onder de 18 jaar.
10 maanden geleden