Bron gezocht: justitie deelt bankgegevens met fraudeur?

I.v.m. een discussie over privacy en 'sleepnetten' waarin veel gegevens worden opgevraagd, ben ik op zoek naar een betrouwbare bron van een verhaal dat ik een advocaat enige jaren geleden op de radio heb horen vertellen.

Het verhaal van de advocaat was dat de politie in een onderzoek naar fraude gedetailleerde bankgegevens van een hele wijk had opgevraagd. Met die gegevens is de fraudeur inderdaad gevonden en gearresteerd. Opvallend aan de zaak was dat alle opgevraagde bankgegevens aan het dossier waren toegevoegd. Het was immers bewijs. Probleem was echter dat de verdachte (de fraudeur dus) zijn eigen dossier ook in mocht zien; mét daarin dus ook al die financiële details van de bewoners in de wijk. Die bewoners waren daar begrijpelijker wijs niet blij mee.

Mijn vraag is nu: is dit waar gebeurd? Is er een bron van?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Thecis
een jaar geleden
Ik heb hier geen bron van. Ik had er ook nog niet van gehoord.
Maar het verhaal (de manier waarop het OM een zaak opbouwt) klinkt mij zeer aannemelijk in de oren.
SimonV
een jaar geleden
Heb je nog enig idee hoeveel jaar geleden en welk radioprogramma het was?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Radio 1, in de discussie rond de invoering van het 'sleepnet'
Thecis
een jaar geleden
Toevallig Argos of Poiter geweest? Die hebben ook items rondom de sleepnetwet gedaan.

Geef als eerste antwoord