Wat zijn de regels betreft opgelegde rectificaties en tekst toevoegen?

Het betreft een rectificatie die vanuit een juridisch orgaan aan iemand opgelegd is. Organisatie in kwestie is het niet eens met de rectificatie en heeft dit in een eerder hoger beroep ook aangevochten.

Nu is de rectificatie alsnog verstuurd, met extra toegevoegde notitie dat door dit besluit meerdere bestuursleden van de organisatie opgestapt zijn.

Het betreft de rectificatie over de berichtgeving van een functieontheffing binnen het vrijwilligerswerk die later onrechtsmatig is bevonden, waardoor rectificatie voor de persoon die uit functie werd gezet wenselijk was.

Wat zijn de regels betreft rectificaties en zelf teksten toevoegen? Wat als een rectificatie geen recht doet aan hetgeen dat gerectificeerd doet of zelfs een averechts effect zou kunnen hebben? Kan zo'n betrokkene actie ondernemen?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
ronron1212
een jaar geleden
Rechter is de gang de rectificatie is reeds aangevochten dus?
tinus1969
een jaar geleden
Welk averechts effect is er dan? Het aftreden van die bestuursleden zal toch door de buitenwereld worden opgevat als erkenning van schuld?
tinus1969
een jaar geleden
Is die rectificatie openbaar?
wilkers
een jaar geleden
Persoon in kwestie is vorig jaar uit functie gezet en daar is een e-mail aan toegevoegd, waarin benoemd werd dat persoon uit functie werd gezet en vervangen. Persoon in kwestie heeft het besluit aangevochten en gelijk gekregen. Iedereen die de e-mail heeft ontvangen, heeft deze rectificatie ontvangen, dus de rectificatie is niet openbaar. Intern is wel meer bekend over de situatie en wordt persoon in kwestie als veroorzaker gezien. Ik weet niet of er nog andere e-mails verstuurd zijn. Betreft de rectificatie zelf, ik kan wel snappen dat de mensen die deze rectificatie ontvangen (voornamelijk ouders) hier wat achter gaan zoeken en daarom zoek ik ook uit wat wel mag en wat niet.
tinus1969
een jaar geleden
Die ‘persoon in kwestie ‘ ben jij zelf toch?
tinus1969
een jaar geleden
Mijn advies: maak je niet druk over wat wel of niet mag, maar vraag je af wat je nog wil bereiken. Welk doel dient verdere actie nog?

Geef als eerste antwoord