Kan ik een winkelverbod krijgen van de albert heijn zonder dat ik iets gestolen heb?

Ik was vandaag naar de albert heijn gegaan met mijn rugzak en kwam in aanraking met een medewerker. Die vertelde mij dat ik geen rugzak in de winkel mocht en werd zei dat ik eruit moest of de rugzak uit doen. ik had hem toen uitgedaan en toen ik terugkwam stuurde hij mij uit de winkel en dreigde met een winkelverbod omdat ik blijkbaar ook een mandje moest pakken.

een jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
AnnBoo8146
een jaar geleden
Ik weet niet of je een winkelverbod kunt krijgen. Maar als in de winkel is aangegeven, dat het gebruik van een mandje verplicht is, dan heb je je wel aan die regel te houden.
Castle
een jaar geleden
Is er niet meer gebeurt dan dat nu beschreven wordt? Het lijkt me raar dat je een rugzak weg moet doen en als je dit doet en vervolgens terug komt dat je opeens de winkel uit moet. Heb je niet gevraagd om de manager of iets te spreken?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
En dan zijn er ook nog winkels die scholieren een (ge)verbod opleggen om hun tas in te leveren en niet in grote getalen binnen mogen komen, bijvoorbeeld max. 10 scholieren tegelijk.

Antwoorden (2)

Een winkelontzegging kan alleen bij een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Dus iemand die geen winkelmandje wil dragen kan geen winkelverbod krijgen?
https://groups.google.com/g/nl.juridisch/c/KEZLUcoU6OI/m/6v4KPCS-A2IJ
Er zijn wel meer winkels waar een rugzak verboden is. Officieel omdat een rugzak nogal eens ergens tegenaan wil stoten en zo schade kan veroorzaken.

Minder officieel... om (overlast gevende) scholieren te weren.

Feit blijft dat je de huisregels dient te respecteren en wanneer je dat niet doet je verzocht kan worden het pand te verlaten. Overtreedt je regelmatig de huisregels, dan kan dat als reden voor een winkelverbod aangevoerd worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Zo'n antwoord had ik ook gegeven, maar volgens de bron van het eerste antwoord kan het alleen bij een strafbaar feit. Twijfel dus.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Het gaat om het woordje "regelmatig" in het zinnetje: "Overtreedt je regelmatig de huisregels"
Dat kan als agressie uitgelegd worden. Maar het is inderdaad een grijs gebied. Dat je een winkelverbod opgelegd krijgt wil nog niet zeggen dat 'ie voor de rechter stand houdt. Maar ja... een gang naar de rechter kost tijd en geld...
SimonV
een jaar geleden
+. Toch denk ik dat je gelijk hebt. Uit dit artikel blijkt dat je een winkelverbod krijgt als je met een rugzak op de AH instapt. Dus dan is er geen sprake van een wettelijk strafbaar feit:
https://defenz.nl/rugzakverbod-albert-heijn/
Ook als je geen mandje in de winkel hebt:
https://groups.google.com/g/nl.juridisch/c/KEZLUcoU6OI/m/6v4KPCS-A2IJ