Is dit wel goed volgens de wet over vrijheid van privacy?

Ik heb door bepaalde sportresultaten een B-status bij het NOC * NSF. Hierdoor word ik een paar keer op doping gecontroleerd. Er komt dan zo'n kerel onaangekondigd langs om te kijken naar me leuter terwijl ik in een potje sta te pissen. Opzich begrijp ik wel dat dit dit allemaal nodig is maar waar ik het niet mee eens ben is het volgende. Als topsporter moet je via een website 3 maanden van te voren aangeven per dag minimaal 1 uur op die dag waar je bent. Je moet dus een specifiek adres opgeven ergens in de wereld iedere dag en in dat uur daar ook daadwerkelijk aanwezig zijn. Stel ik zeg dat ik tussen 08.00 uur en 09.00 uur thuis ben. Als ik dan toevallig een belletje krijg van een vriend met autopech dan kan ik niet de deur uit om hem te helpen want als ik niet op het aangegeven adres ben krijg je een waarschuwing. Als je 2 of 3 van die waarschuwingen hebt ben je positief bevonden aan doping. Hierdoor krijg je 2 jaar schorsing en misschien wel meer gevolgen om nog maar niet eens te hebben over de stempel die je krijgt. Als je het adres wilt veranderen kan dit alleen 24 uur van te voren. Wil je het bijvoorbeeld 3 uur van te voren veranderen dan kan dit alleen per fax. Nou als je in de trein zit en die heeft vertraging dan kan je niet faxen. Ik vind het een super slecht systeem en vraag me af of dit eigenlijk wel mag volgens de wet. Ik heb eigenlijk 1 uur per dag huisarrest en wil best op doping laten controleren maar niet al dat gezeur er om heen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is goed............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zegt toch ook niet dat hij doping wil gebruiken? Overigens een tip: er zijn online faxdiensten, dus als je een telefoon met internet hebt, kun je ook faxen. Ik heb zelf een tijd naar tevredenheid eFax gebruikt. Eén van de manieren waarop je een fax kunt versturen, is simpelweg door een mail te sturen naar de dienst, met het faxnummer waar je naar wilt faxen in de subjectregel. http://home.efax.com/s/r/nl_home?CMP=OTC-nl Overigens zou ik dit hele circus dan nog steeds een behoorlijke inbreuk op mijn vrijheid vinden, maar alle beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@maedje, ik geb nog nooit doping gebruikt, nog nooit bodig gehad en zal het ook nooit doen. Trouwens zou ik niet weten welke doping er voor zorgt dat je beter zou gaan snowboarden :s

Antwoorden (4)

Het schijnt zo te zijn dat je als topsporter een hoop vrijheden in moet leveren om te doen waar je goed in bent en wat je graag wil. Je zou een proefproces kunnen aanspannen om te kijken of je de wet aan jouw kant hebt, maar ik schat dat de sportbonden wel heel goed uitgezocht hebben wat kan en wat niet kan.

Zo begrijp ik er ook niks van dat voetballers als slaven verkocht mogen worden op een soort veemarkt en is het mij volkomen vreemd wat dat nog met sportiviteit te maken heeft: de club met het meeste geld kan de duurste slaaf kopen.

Toegevoegd na 50 seconden:
(Ik heb trouwens totaal geen medelijden met voetballers hoor, maar ik vind het systeem zo vreemd, zeker in 2010)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja tuurlijk mag dat. Als jij het niet wil, dan moet je afzien van die B-status.

Uiteindelijk valt of staat het met jou keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat dit heel vervelend is, maar de Wet op de privacy heeft hier niets over te zeggen. Het is meer vergelijkbaar met de verplichting die een gewone werknemer heeft om op bepaalde tijden op een bepaalde plaats te zijn, met het risico van ontslagen worden als hij daar niet aan voldoet.

Jouw verplichting is strikter, het gaat niet om vijf dagen in de week, maar om iedere dag. De tijden zijn heel strikt, je moet het drie maanden van tevoren aangeven, je kunt er geen vakantie van nemen, en er is natuurlijk het detail van onder toezicht in een potje pissen.

Tegelijkertijd is jouw verplichting ook minder strikt dan die van een gewone werknemer. Hoe ver van tevoren je het ook moet aangeven, je kunt wel zélf kiezen waar je dan wil zijn. Ik wordt gewoon geacht me vijf dagen per week op een bepaald adres te melden: mijn werk. En dan niet een uur per dag, maar acht uur per dag met een half uurtje dat ik naar buiten zou kunnen.

Alles bij elkaar snap ik hoe lastig dit voor je is (en het is vooral ook heel vervelend dat dit soort draconische maatregelen blijkbaar nodig zijn) maar ik zou geen wet weten die dit verbiedt. Uiteindelijk heb je je er natuurlijk zelf aan verbonden. Je kunt ieder moment stoppen met sporten op dat niveau, en dan ben je weer van het circus af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen antwoord maar gast, ik heb respect voor je! No way dat ik mijn vrijheden zo zou kunnen laten beperken voor mijn passie. Sterker nog, mijn passie vereist juist enorm veel vrijheid. Je frustraties kan ik me helemaal voorstellen, maar zolang de gehele sportwereld geen vuist maakt tegen dit soort mismanagement gaat er niets gebeuren. Want zeg nou zelf, efficiëntere, makkelijkere en comfortabelere alternatieven zijn toch voor handen?