Mag een BOA om je legitimatie vragen?

Mag een BOA om je legitimatie vragen

een jaar geleden
in: Wetgeving
8K
LeonardN
een jaar geleden
Ja, iedereen mag om legitimatie vragen. Jij mag iedereen die je op straat tegenkomt om legitimatie vragen.
Even aangenomen dat je geen speciale bevoegdheid hebt hoeft niemand daaraan echter te voldoen. Je vraag is logischer/relevanter als je zoiets vraagt:
Ben ik verplicht in alle gevallen, aan alle type BOA's mijn legitimatie te tonen als daar om gevraag wordt?
Dan zal het antwoord iets zijn als:
NEE, enkel als je verdacht wordt van een strafbaar feit waarin de BOA opsporingsbevoegdheid heeft.
===
Een BOA die dus bezwaard is met milieudelicten kan niet van je eisen dat je je legitimatie toont als je in het OV een overtreding begaat.

Antwoorden (3)

Ja. Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) is een ambtenaar met een specifieke opsporingsbevoegdheid. Dat houdt onder andere in dat hij/zij mag onderzoeken of er bepaalde strafbare feiten zijn gepleegd. Boa's mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven.
Amadea
een jaar geleden
Er zijn in Nederland ruim 23.000 boa's werkzaam bij 1100 verschillende instanties.

Niet elke boa heeft dezelfde bevoegdheden. Maar het 'staandehouden van een verdachte, ter zake het vaststellen van de identiteit' is wel één van de bevoegdheden die een boa kan hebben. Het is dus niet in het algemeen te zeggen of een specifieke boa deze bevoegdheid heeft. Je kan wel stellen dat de meeste boa's deze bevoegdheid zullen hebben. Het is immers een bevoegdheid die relatief maar weinig impact heeft op een verdachte, een 'lage' bevoegdheid als het ware.
Antoni
een jaar geleden
Iedereen mag om jouw legitimatiebewijs vragen. Ik zou alleen niet weten waarom een BOA dat zou willen weten. ¯\_(ツ)_/¯
Tenzij je bijvoorbeeld zegt dat je pakketbezorger bent en hij twijfelt daar aan. Dan kan het handig zijn als je een pasje hebt waarop staat dat je koerier bent.
Of als je staat te leuren met iets op straat, dat je daadwerkelijk dat mag verkopen en geen oplichter bent.

Maar anders gaat een BOA echt niet om een legitimatiebewijs vragen.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min
Het lijkt net alsof je niet weet wat een BOA is of kan zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buitengewoon_opsporingsambtenaar#Soorten_buitengewoon_opsporingsambtenaren
Neem
II. Milieu, welzijn en infrastructuur
Jachtopziener
Die zal dus als jij staat te jagen, mogen vragen om een jachtvergunning; heb je die niet of maak je een overtreding tijdens dat jagen zal zo'n BOA om je legitimatie vragen bijvoorbeeld. Maar als je de lijst doorkijkt zie je dus allerlei types BOA en kan je voor al die BOA's wel een reden verzinnen dat ze zullen vragen om ID.
===
De voorbeelden die jij noemt kan ik niet zo goed bij een bepaalde BOA plaatsen.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ja, maar nu heb jij het over een identiteitsbewijs en niet een legitimatiebewijs. De vraagsteller vraagt of een BOA om een legitimatiebewijs mag vragen. Ik weet uitstekend wat een BOA is overigens. En die kunnen dus wel degelijk aan de bestuurder van een fout geparkeerd voertuig vragen of hij daadwerkelijk een koerier is.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ik zou dus zeggen, dat je - hier onterecht is.
LeonardN
een jaar geleden
Oke je bent dus blijkbaar een punt aan het maken dat legitimeren niet hetzelfde is als identificeren.
Prima. (In de praktijk worden die begrippen vaak door elkaar gehaald, maar als dat het ding is gaan we verder kijken)
===
Het geval wat ik nu gegeven heb (jacht en het tonen van een jachtbewijs) is juist een punt van vragen om legitimatie of niet?
"Maar anders gaat een BOA echt niet om een legitimatiebewijs vragen."
Is het geval wat ik beschrijf dus in conflict met die uitspraak?
"Ik zou alleen niet weten waarom een BOA dat zou willen weten."
Ik snap die zin niet aangezien je dus zelf al een paar voorbeelden noemt, en er dus meer te verzinnen zijn.