Zijn er regels of wetten voor complottheorieën of complotdenkers?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
tinus1969
een jaar geleden
Niet als zodanig. Afhankelijk van de context kunnen wetten mbt laster, bedrog, enof opruiing van toepassing zijn.
Cryofiel
een jaar geleden
Bedoel je regels zoals:

- Als iemand iets beweert dat bij de complottheorie past, geloof hem dan kritiekloos;

- ZEG dat je tegen censuur bent, maar snoer iedereen de mond die een andere mening heeft;

- ZEG dat je kritisch nadenkt, maar doe dat NIET;

- Doe of elke mening even geloofwaardig is;

enzovoort...
sertjeeee
een jaar geleden
ik bedoel met regels, dat als iets niet mag je er bijvoorbeeld een boete voor krijgt.
sertjeeee
een jaar geleden
Oke, heel er bedankt.
jc54
een jaar geleden
We leven in een vrij land. Je mag theorieën aanhangen die je wil en je mag denken wat je wil.
Dit is wel iets anders dan het verkondigen en verspreiden van dit gedachtengoed.
LeonardN
een jaar geleden
@Cryofiel
Complotdenkers worden weldegelijk gestraft als ze de wet overtreden en aangeklaagd worden.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/complotdenker-alex-jones-krijgt-472-miljoen-dollar-extra-boete-voor-leugens-bloedbad-sandy-hook~b134e6b7/
https://reyneveldlegal.nl/specialismen/smaad-en-laster
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2432901-om-eist-tot-twee-jaar-celstraf-tegen-drie-complotdenkers
LeonardN
een jaar geleden
"Als je kijkt hoeveel bedreigingen tegen politici onbestraft blijven..."
En heb je dan cijfers over hoeveel bedreigingen/smaad/lasteropmerkingen van "normale mensen" onbestraft blijven vs. die van complotdenkers?
Ik heb meer het idee dat het OM gewoonweg niet alles aan kan, en men niet iedereen kan vervolgen die iets zegt in die richting en dat er veel zal blijven steken omdat men verwacht dat vrijheid van meningsuiting hoger zal blijken in bepaalde gevallen.
"hoeveel aantijgingen en opruiende opmerkingen Willem Engel ongestraft mag rondstrooien"
Je bedoelt de Willem Engel die vervolgd wordt?
https://nos.nl/artikel/2433386-willem-engel-mag-worden-vervolgd-ondanks-bezwaren-van-advocaat
===
Wat is dus het verschil met:
Als je kijkt hoeveel bedreigingen, van wie dan ook tegen wie dan ook onbestraft blijven.
En als je dan kan in laten zien dat er inderdaad minder complotdenkers worden bestraft is dat dan niet iets anders dan ONTKENNEN dat ze worden bestraft?
janjan
een jaar geleden
Ik schrik van je vraag, keer het eens om en vervang het in complotontkenners.

Antwoorden (1)

Nee, er zijn geen speciale regels voor complotdenkers, ze vallen gewoon onder de (Nederlandse) wet.

Het gebeurt weleens dat complotdenkers de wet overtreden en het OM probeert ze te vervolgen:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2432901-om-eist-tot-twee-jaar-celstraf-tegen-drie-complotdenkers
"
OM eist tot twee jaar celstraf tegen drie complotdenkers

Het Openbaar Ministerie eist gevangenisstraffen tot twee jaar tegen drie mannen die onder anderen RIVM-directeur Jaap van Dissel bedreigd zouden hebben. Het OM verdenkt ze ook van opruiing, smaad en laster.
"
Dat zijn dus allemaal al bestaande wetten die voor iedereen gelden.

===
In de V.S. is Alex Jones onlangs veroordeeld tot een enorme boete voor het ontkennen dat de Sandy Hook-slachtoffers echte mensen waren.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/complotdenker-alex-jones-krijgt-472-miljoen-dollar-extra-boete-voor-leugens-bloedbad-sandy-hook~b134e6b7/
Toegevoegd op 21 november 2022 08:24: tekst
LeonardN
een jaar geleden