Is de kroning van Charles straks alleen cerimonieel?

Met het overlijden van zijn moeder is prins Charles automatisch meteen koning geworden. Toch wordt hij ook nog officieel gekroond.
Is dat puur cerimonieel? Of heeft het ook nog een juridische status ?

Stel b.v. dat hij niet gekroond wil worden, maar dat overlaat aan prins William. Is hij dan wel officieel koning van Engeland geweest?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, ik vind het een interessante vraag, maar ik vraag me tegelijk af, als de kroning een juridische status heeft, hoe je dan die twee juridisch belangrijke momenten met elkaar rijmt. Er kan, zo lijkt mij, natuurlijk maar één moment officieel/juridisch als startpunt van zijn koningschap gelden. Ik kijk uit naar het antwoord op je vraag!

Het beste antwoord

Ja, deze kroning is puur ceremonieel. Alle taken en bevoegdheden zijn door het overlijden van de vorige vorst(in) op de nieuwe koning overgegaan. De Engelse Wiki is daar heel duidelijk over:
[vertaald] Een kroning is een symbolische formaliteit en betekent niet het officiële begin van de regering van de vorst; de jure en de facto begint zijn of haar regeerperiode vanaf het moment dat de voorgaande monarch overlijdt, waardoor de juridische continuïteit van de monarchie behouden blijft. [oorspronkelijke tekst]: A coronation is a symbolic formality and does not signify the official beginning of the monarch's reign; de jure and de facto his or her reign commences from the moment the preceding monarch dies, maintaining the legal continuity of the monarchy.
In dit opzicht is de zogenaamde accension council veel relevanter omdat die officieel bevestigt dat de oude vorst(in) is overleden, de nieuwe is aangetreden, en enkele formele besluiten neemt om continuïteit te borgen.
tinus1969
een jaar geleden