Mag je hier wandelen?

Picture for question
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Raggie001
een jaar geleden
Klopt inderdaad! Er waren 2 fietsers naast elkaar fietsen en ik met mijn tante naast elkaar wandelen.(tegenliggers) Er was geen gevaar en we konden zo lopen dat we de fietsers niet in de weg stonden.
Dat kan gewoon dan toch?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Misschien flauw: Je stelt twee vragen. Kun je en mag je er wandelen.
Je kunt er zeker wandelen. Of je er mag wandelen, zie daarvoor het antwoord van Ozewiezewozewie.
Raggie001
een jaar geleden
Oh ik zie het nu pas, lol Kan iemand op mijn 2e vraag antwoordt geven alsjeblieft?
Amadea
een jaar geleden
Officieel is volgens mij de regel dat je er aan de linkerzijde mag wandelen. Dan kun je het zien als er een fietser aan komt en dan ga je als je met z'n tweeën bent even achter elkaar lopen om de ruimte te geven.
Raggie001
een jaar geleden
@Amadea zie foto die ik gepost heb. Daar was veel ruimte om 2 fietsers en 2 wandelaars naast elkaar, dan hoeft het niet toch om achter elkaar te lopen?
Amadea
een jaar geleden
Die witte strepen in het midden geven aan dat het in twee richtingen fietspad is. Er kan dus ook van de andere kant een tweewieler aan komen rijden, daar moet je rekening mee houden. Elektrische fietsers en wielrenners hoor je vaak niet aankomen maar rijden wel behoorlijk snel. Als dat misgaat levert het meerdere gewonden op!
LeonardN
een jaar geleden
@Raggie Kan je de googlemaps locatie geven?
https://www.google.nl/maps/@52.053219,5.5681567,8.25z Daarnaast is het antwoord op je tweede vraag natuurlijk JA. Een vraag die met kan gesteld wordt is bijna altijd met JA beantwoordbaar.
De vraag of het mag (je hoofdvraag) is veel relevanter.
Raggie001
een jaar geleden
Dank je wel! Ik zal even het adres opzoeken.
Raggie001
een jaar geleden
Hier in de buurt: https://www.google.nl/maps/place/Houtribweg,+Lelystad/@52.5236479,5.4441239,17z/data=!4m5!3m4!1s0x47c626f787e05437:0xab49602c77438bd6!8m2!3d52.5236479!4d5.4441239?hl=nl&source=lmns
Raggie001
een jaar geleden
Heb je het al gezien? @LeonardN

Antwoorden (1)

Je vraag feitelijk of je als wandelaar gebruik mag maken van een fietspad ?
Wat zeggen de regels?
In het reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV, 1990) is in artikel 4 de plaats van de voetganger en de fietser geregeld. Voetgangers moeten het trottoir of voetpad gebruiken, het fietspad of het fiets/bromfietspad als een voetpad of trottoir ontbreekt en de berm of de uiterste zijde van de rijbaan als ook een fietspad of fiets/bromfietspad ontbreekt.
Concreet betekent dit dat:

* Bij afwezigheid van een specifiek wandelpad ieder fietspad tevens wandelpad is;
* Iedere weg, tenzij er een uitdrukkelijk verbod geldt voor voetgangers (bord C16 gesloten voor voetgangers), toegankelijk is voor voetgangers;
* Voetgangers, bij afwezigheid van een beloopbare berm, gebruik moeten maken van de aanwezige fietspaden of aan de uiterste zijde van de verharding moeten lopen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden