Kun je worden veroordeeld voor poging tot moord als de situatie dat eigenlijk onmogelijk maakt?

Stel je wilt iemand vermoorden en besluit door een raam of deur te schieten waar het potentiele slachtoffer gewoonlijk slaapt. Nu blijkt die persoon daar net op die nacht niet aanwezig te zijn. Kan de schutter dan toch worden veroordeeld voor poging tot moord?

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (1)

Ja. Als bewezen wordt geacht dat de schutter het vooropgezette plan had om die persoon te doden blijft het een poging tot moord. De schutter ging er immers van uit dat de persoon op die plaats aanwezig was, anders had hij niet geschoten.
Computoon
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Maar zou dat ook gelden als ik per abuis mijn klappertjespistool zou hebben meegenomen?