Is een snelheidsboete op een 2 baansweg terecht als de snelheidsbeperking alleen rechts staat?

Ik ben geflitst op een 2 baansweg, terwijl ik links reed. Er staat alleen aan de rechterkant een bord met de maximum snelheid van 50. Op de flitsfoto is te zien dat ik links rijd, met schuin voor mij op de rechterbaan een vrachtwagen. Ik heb het 50 bord simpelweg niet gezien door die vrachtwagen. Is die boete dan terecht opgelegd?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
LeonardN
een jaar geleden
Kan je een googlemaps link geven van de situatie? Liefst in de "rijmodus"?

Antwoorden (1)

Helaas voor jou, ja, deze boete is terecht. Een snelheidsbeperking geldt voor alle rijstroken in die richting. Zoals jij redeneert. zou er op een weg met drie rijstroken ook een bord midden op de weg moeten staan.
jc54
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Overigens; niet gescoten is altijd mis. Schrijf een net bezwaarschrift en kijk eens wat er gebeurt. Wel op tijd insturen!
SentWierda
een jaar geleden
De wegbeheerder dient ervoor te zorgen dat een snelheidsbeperking zichtbaar is voor alle weggebruikers - te allen tijde. Dat is hier niet het geval, vanwege de vrachtauto. De wegbeheerder zal maatregelen moeten nemen, bijvoorbeeld het aanbrengen van '50' op het asfalt van beide rijstroken.
Een bezwaarschrift is zinvol, zoals tinus1969 stelt.
SentWierda
een jaar geleden
Op een tweebaansweg staan altijd zowel aan de rechterkant als aan de linkerkant borden met de maximum snelheid als die afwijkt van wat gebruikelijk is. Bijv.: 70.
Bij het begin van een bebouwde kom staat meestal geen bord met 50 - omdat dat niet nodig is. Want 50 is de gebruikelijke snelheid.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
een bezwaarschrift zal alleen houden als het gaat om een tijdelijke snelheidsbeperking (slecht geplaatst bord). Dus dat je er normaal wel harder mag. Als 50 een vaste snelheid is bijvoorbeeld een N weg binnen de bebouwde kom of een industriegebied dan had je beter moeten weten en zal justitie geen boodschap hebben aan de toevallige vrachtwagen