Hoe kan je drie keer levenslang krijgen?

Ik weet dat je levenslang kunt krijgen. Dan zit je als het goed is levenslang in de bak. Hoe kan je drie keer levenslangs krijgen? Zo lang leef je toch helemaal niet? Wat voegt die '3x' toe?

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Als je voor 3 verschillende dingen wordt veroordeeld.
Uitzitten van alle straf zal niet lukken nee.
Antoni
een jaar geleden
Ja, het lijkt vreemd, maar in verschillende landen is het mogelijk. Men gaat er daar van uit dat het ongehoord en ongewenst is om een (nieuw) misdrijf of een (nieuwe) reeks van misdrijven ongestraft te laten als de dader bekend is: de redenen om te straffen gelden immers nog steeds: vergelding, een preventieve werking en bescherming van de maatschappij. Als het tweede misdrijf of de tweede reeks van misdrijven ook een levenslange gevangenisstraf rechtvaardigt, dan zal deze worden uitgesproken. Hetzelfde geldt voor het derde misdrijf of de derde reeks van misdrijven. Met als doelen: vergelding, preventieve werking, en bescherming van de maatschappij.

Antwoorden (2)

In Nederland is de hoogste straf 1 x levenslang, waarbij je in principe gewoon levenslang zit (al is deze straf inmiddels iets minder absoluut dan een aantal jaren geleden: na 25 jaar kan om herbeoordeling worden gevraagd). In bijv. de VS kun je wél tot meermalen levenslang worden veroordeeld. Als je reageert op de actualiteit van dit moment: Daar wordt gesproken over 3 x levenslang, omdat het gaat om drie personen tegen wie alle drie levenslang is geëist: drie maal levenslang dus....
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@HannekeJanssen, wordt dan in Nederland iemand die al levenslang heeft gekregen voor een eerste misdrijf bij een tweede misdrijf wel schuldig verklaard, maar zonder strafoplegging? Dat lijkt mij heel vreemd.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Volgens mij vindt er in dat geval geen (extra) strafoplegging plaats. Maar het lijkt me ook erg lastig om als je al levenslang uitzit, nog meer misdrijven te plegen waarvoor je OOK levenslang zou (kunnen) krijgen....
Antoni
een jaar geleden
@HannekeJanssen, dank voor je reactie. Een 'nieuw' misdrijf plegen is niet zo moeilijk. Het is natuurlijk mogelijk dat pas tijdens je levenslange gevangenschap wordt ontdekt dat jij ook verantwoordelijk bent voor een tweede en/of derde misdrijf. Dan pas word je verdachte en word je berecht. Vanuit de gevangenis moet je dan naar de rechtbank, en na de rechtszaak weer terug. En er zijn natuurlijk ook nog ontsnappingen uit de gevangenis mogelijk...
Dat kan in Nederland dan ook niet.
Ik denk dat je de kop bij NU.NL:
"Drie keer levenslang in proces nietsontziend moordcommando Caloh Wagoh"
niet goed hebt begrepen. Het gaat daar om drie personen, die ieder levenslang hebben gekregen.
escape
een jaar geleden