Hulpdienst met zwaailicht....

Wat mogen ze wel en wat niet. En moet het verkeer direct aan de kant?

Toegevoegd na 6 minuten:
alleen zwaailicht. zonder sirene dus.

Toegevoegd na 1 uur:
wanneer door rood en wanneer niet? Mag bv. brandweer door rood met zwaailicht?

Toegevoegd na 1 uur:
wanneer door rood en wanneer niet? Mag bv. brandweer door rood met alleen zwaailicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K

Antwoorden (4)

In principe niet wanneer een hulpverleningsvoertuig alleen zwaailicht voert. Het is namelijk pas een voorrangsvoertuig als ze Optische én GeluidsSignalen (OGS) voeren, allebei dus. Desalniettemin is het wel zo fatsoenlijk om gewoon ruimte te maken, daar zal je vast niet slechter van worden. Maar wettelijk gezien hoeft het niet voor enkel een zwaailicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voertuigen met oranje lampen zijn nooit een voorrangvoertuig, gelet op hun taak mogen ze de lampen voeren en is dit vaak niet meer als een attentiesignaal.

Handig is het wel om deze te helpen vlot door het verkeer te rijden, denk aan auto's van rijkswaterstaat en bergers die moeten proberen zsm de weg vrij te makenna ongevallen.

Blauwe lampen zijn ook slechts een attentiesignaal aan het overig verkeer waaruit blijkt dat men bezig is met een dringende taak.

Hier geldt ook dat je wettelijk geen vrije doorgang hoeft te geven, echter dit is wel wenselijk.

vb men is op weg naar een overval(alarm) waarbij het geluid van een sirene de kans op een eventuele aanhouding kan verstoren of zelfs de kans op een eventuele gijzeling kan verhogen, in dat geval zal men nooit een sirene voeren, maar heeft men wel "haast".

Blauwe lampen en sirene = voorrangsvoertuig waarbij de weggebruiker verplicht is vrije doorgang te geven aan het betrokken voertuig, geen vrije doorgang verlenen is strafbaar.

Altijd zal gelden dat de bestuurder van een hulpverleningsvoertuig/voorrangsvoertuig de uiterste voorzichtigheid moet betrachten tov de overige weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat het ambulancevervoer betreft is er sprake van een A1 of A2 urgentie binnen het spoedvervoer.

Bij de eerste urgentie (A1) wordt altijd gebruik gemaakt van sirenes en zwaailichten en zal de ambulance normaal gesproken binnen een kwartier na melding tijdens een A1 rit op locatie zijn (wanneer er sprake is van enige levensbedreiging). De ambulance heeft in het verkeer ontheffing van alle verkeersregels in het gehele reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV).

Bij de tweede urgentie (A2) worden niet altijd optische of akoestische signalen gebruikt: dit omdat er geen directe sprake is van direct levensgevaar. Wanneer het echter langer duurt dan een half uur voordat de ambulance arriveert dan is het evenwel mogelijk dat levensgevaar niet meer valt uit te sluiten. Dus de ambulance dient dus binnen maximaal een half uur ter plaatse te arriveren. De bemanning van een ambulance bepaalt of er gebruik gemaakt worden van sirene en blauwe zwaailampen. Bij deze urgentie heeft de ambulance ontheffing van bepaalde verkeersregels uit het RVV.

Voor een toelichting op het Reglement verkeersregels en verkeerstekens zie: http://www.wegenverkeer.nl/wegenverkeer/toelichting/rvv/Art+059a+RVV.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correctie: Er is 1 verkeersregel waar GEEN ontheffing voor is. Artiekel 5, overig verkeer in gevaar brengen...Zelfs voor een leven mag je geen anderen in gevaar brengen.
Maw je mag niet zo hard door een bocht dat je riskeert een fietser van het naastliggende fietspad te schuiven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar moet ik het inderdaad mee eens zijn. En ook het verkeer dat aan de kant moet, moet zich aan deze regel houden. Ik woon bij een ziekenhuis in de buurt en ik zie nog regelmatig auto's het fietspad op denderen als er een ambulance aan komt, terwijl ze gemakkelijk aan de stoeprand konden blijven staan..
Mogen politiewagens eigenlijk zonder enige vorm van OGS over een (lijn)busbaan rijden? Dit zie ik heel erg vaak in Eindhoven gebeuren als ik sta te wachten op de bus (halte Piazza). Ze keren om midden op de weg, rijden even tegen het verkeer in en komen zo weer op de normale weg terecht.

Mogen ze dit allemaal zomaar?