Hoe zit het precies met het mondkapjesplicht als je een medische indicatie hebt?

Bij betreding van een openbare ruimte, hetzij openbaar vervoer, hetzij een winkel...

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Ritsuka
2 jaar geleden
Als ik om medische redenen geen mondmasker kon dragen, dan zou ik zo min mogelijk naar winkels te gaan om riaico te vermijden.

Antwoorden (1)

Dat staat hier uitgelegd:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-ziekte

"
Informatie tonen voor uitzondering

Of u onder de uitzondering valt, hangt af van uw persoonlijke situatie. Dat betekent dat u zelf moet aantonen waarom u in aanmerking komt voor uitzondering van de mondkapjesplicht. Politie, handhavers, winkelpersoneel of OV-personeel kan u vragen om dat aannemelijk te maken. U kunt het op verschillende manieren aantonen. Voorbeelden zijn:

-de Eigen verklaring uitzondering mondkapjesplicht laten zien;
-het dragen van een faceshield - als dat wel mogelijk is;
-een bewijs van een behandelrelatie van een (huis)arts of instelling. Dit mag bijvoorbeeld een bewijs van een afspraak bij een arts zijn. Een officiële medische verklaring van uw arts is niet nodig. Het is niet de bedoeling dat u uw (huis)arts belt voor een nieuw op te stellen document.
-een verklaring van een begeleider of een naaste die gebeld kan worden;
-een hulpmiddel of relevante medicijnen laten zien.
-Als er voor u een andere manier is om aan te tonen dat u onder de uitzondering valt, dan kunt u die ook gebruiken.
"
===

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-46176.html

Artikel 2a.4 Uitzondering beperking of ziekte.

1.De verplichtingen in dit hoofdstuk gelden niet voor personen die vanwege een beperking of een ziekte geen mondkapje kunnen dragen.

2.De verplichtingen in dit hoofdstuk gelden niet voor:

a.begeleiders van personen met een verstandelijke beperking, voor zover deze personen van het door begeleiders dragen van een mondkapje ernstig ontregeld raken;

b.personen die spreken met iemand die vanwege een auditieve beperking moet kunnen spraakafzien.
Toegevoegd op 30 november 2021 07:45: tekst
LeonardN