Zijn deze speelgoed wapens legaal in NL?

Ik heb er tot nu toe 1 maar misschien voeg ik er later nog een aantal toe;

1. https://www.amazon.com/dp/B094DM2Z3R/ref=sspa_dk_detail_0?pd_rd_i=B094DLNP94&pd_rd_w=bSfZJ&pf_rd_p=9fd3ea7c-b77c-42ac-b43b-c872d3f37c38&pd_rd_wg=9tFfH&pf_rd_r=Y85VYK5YH6JAD99HHV2Q&pd_rd_r=ba51e951-14d7-4b61-bd41-68ad44c62818&smid=A2XQTXI5T4G2BM&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUEzMDJCV0taMUY1N1ZXJmVuY3J5cHRlZElkPUEwNzM5OTY4Mjc3WFhNSDZYNDRUMSZlbmNyeXB0ZWRBZElkPUEwMjU2MjkwMUNOUFUzTzFWOFIwVCZ3aWRnZXROYW1lPXNwX2RldGFpbCZhY3Rpb249Y2xpY2tSZWRpcmVjdCZkb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU&th=1
2. https://www.amazon.com/Ejectinging-Magazine-Bullets-Blaster-Education/dp/B09CZCVTB1/ref=sr_1_1_sspa?_encoding=UTF8&c=ts&keywords=Toy+Foam+Blasters+%26+Guns&qid=1637225192&s=toys-and-games&sr=1-1-spons&ts_id=2327110011&psc=1&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUEyU1pFWFJTSUJFQU9aJmVuY3J5cHRlZElkPUEwNTA0Mjk1MllNVlFFSlpCSTVaViZlbmNyeXB0ZWRBZElkPUEwNzI2MDU0MjBFVk1FUFk3OE9TTCZ3aWRnZXROYW1lPXNwX2F0ZiZhY3Rpb249Y2xpY2tSZWRpcmVjdCZkb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Pieterke
2 jaar geleden
Speelgoedwapens die op echte wapens lijken zijn verboden. Vooral het wapen bij nr.1 vind ik er nogal echt uit zien maar ik ben geen expert op dat gebied.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hoi Pieterke, ik denk dat je hier fout zit omtrent de echte uitstraling van het wapen, aangezien bijvoorbeeld de walther p99 ook vrij te koop is voor iedereen: https://www.shogun.nl/walther-p99-kidz.html Ondanks dat de volgende overal is uitverkocht was deze ook vrij verkrijgbaar voor iedereen: https://www.airsoftinc.shop/collections/airsoft-guns-zonder-nabv/products/kinder-airsoft-umarex-heckler-koch-g36c-aeg-airsoft-geweer
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
P.S. wel bedankt voor je reactie. En het zal heel goed kunnen dat je gwn goed zit.
Maar ik zal denken dat als die twee genoemde te koop zijn (VRIJ) dat de andere 2 ook vrij te koop zullen zijn.
Inekez1
2 jaar geleden
Er is in Nederland een groot verschil tussen wat je mag HEBBEN (thuis) en waar je mee op straat mag lopen. Speelgoedwapens die op een echt wapen lijken mag je wel hebben en je mag er mee rondlopen en spelen thuis in de schuur of in een afgeschermde tuin, maar absoluut niet mee op straat, in een park, in het bos of 'los' meenemen in de auto.
Voor airsoft wapens geldt bovendien dat je lid moet zijn van een airsoftvereniging om zo'n wapen überhaupt te mogen hebben.
Inekez1
2 jaar geleden
Dat iets te koop is via Amazon, of welke online webwinkel dan ook, zegt helemaal niets over de regelgeving in Nederland. Er wordt wereldwijd van alles gemaakt en verkocht en verstuurd naar Nederland, waarvan een deel gewoon wordt onderschept door de douane.
Voldoet de inhoud van jouw pakket niet aan de regels, dan wordt het zonder pardon in beslag genomen. Speelgoedwapens met vrolijke kleurtjes lijken niet direct op echte wapens. Het wapen dat jij op het oog hebt (met name de zwarte uitvoering) wel! Die mag je niet invoeren in Nederland: "Nepwapens zijn wapens die op echte wapens lijken. U mag die niet meenemen naar Nederland. Neemt u deze wapens mee zonder vergunning? Dan nemen we ze in beslag. U bent strafbaar en kunt worden vervolgd." https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/wat_mag_niet_zomaar_in_uitvoeren/wapens_munitie_nepw/wapens_en_munitie_speelgoedwapens_en_nepwapens

Antwoorden (1)

Nee. Voor zover ik kan zien ontbreekt de CE-markering.
Daarnaast is er qua vorm, afmeting en donkere kleur sprekende gelijkenis met een echt vuurwapen. Het pistool is daarom voor bedreiging of afdreiging geschikt.
Die zijn niet toegestaan.

Echte speelgoedpistolen vallen onder de zogenaamde Speelgoedrichtlijn (Richtlijn 2009/48/EG), hetgeen een uitzonderingscategorie vormt in artikel 3 van de Regeling wapens en munitie. Deze kenmerken hebben onder meer een CE-markering, een gesloten loop met oranje dop en ze zijn licht van gewicht.
Sommige speelgoedwapens zijn “onder voorwaarden” toegestaan in Nederland. Het is dan bijvoorbeeld niet de bedoeling om er buiten mee rond te lopen.

Voorbeelden van vrijstellingen zijn:
• • vrijstelling airsoftapparaten voor gebruik in sportverenigingsverband (artikel 17a tot en met g RWM);
• • vrijstelling voor wapens die het karakter dragen van oudheden (artikel 18 RWM);
• • Vrijstellingen voor sportschutters en jagers voor buitenlandse activiteiten (artikel 39 e.v. RWM);
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Maar hoezo is deze zonder enige beperking verkrijgbaar voor iedereen?
https://www.shogun.nl/walther-p99-kidz.html
SimonV
2 jaar geleden
Dit wapen is “onder voorwaarden” toegestaan in Nederland. Het is niet de bedoeling om er met eentje in je jaszak rond te lopen.
“De marechaussee heeft op Schiphol een 23-jarige man uit Amsterdam aangehouden voor verboden wapenbezit.” In zijn jaszak werd deze Walther replica aangetroffen.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/man-loopt-met-balletjespistool-over-schiphol-plaza Het kan dus zijn dat je als je dit wapen opeens tevoorschijn haalt bij een politieagent, de politie zal schieten.