Wat is de functie van de getuige wanneer de gerechtsdeurwaarder langskomt in het kader van beslag?

In België wordt de gerechtsdeurwaarder vergezeld van een politieagent, een getuige en (indien nodig) een slotenmaker. Echter is het me niet duidelijk wat de concrete taak van de getuige is; zijn de politieagent en slotenmaker niet voldoende als getuigen? Kan een schuldenaar de getuige vragen om iets te acteren (naar analogie met hoe een partij een griffier kan vragen om iets te acteren op het zittingsblad)?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
ronron1212
2 jaar geleden
Politie is geen getuigen maar een gerechtsdienaar om de deurwaarder rechtsbijstand te verlenen indien nodig.

Antwoorden (1)

De getuige dient ervoor te zorgen dat hij/zij bij eventuele conflicten later kan bevestigen wat er gebeurd is.
De politie is niet altijd aanwezig. De deurwaarder kan zich op verzoek laten bijstaan door de politie om toegang tot de ruimte te verkrijgen.
De deurwaarder is niet verplicht een getuige mee te nemen. Als hij het wel doet, mag hij een extra bedrag in zijn proces-verbaal rekenen voor de bijstand van deze getuige.
(Zo is dat in Nederland in ieder geval geregeld.)
SimonV