Wanneer is een contract rechtsgeldig?

Mijn vriendin heeft een paard en staat op een soort manege
Ze heeft een contract getekend voor 8 mnd
Nu wil ze er eerder weg
Het word zwart betaalt en er is geen kvk nr
Ze eisen dat ze de resterende mnd betaald
Het is een zelf gemaakt opgesteld contract

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
TurfGraver
2 jaar geleden
Kvk maakt niet uit.
Wat staat in contract (al is die zelf gemaakt)?
erotisi
2 jaar geleden
Wat is dat 'zwart betalen'?
Als er verder geen bepalingen in het contract staan over eerder beëindigen dan zit je er in principe aan vast. Je komt de overeenkomst niet na omdat je de huur niet meer betaald. De verhuurder kan dan de overeenkomst ontbinden en een schadevergoeding eisen. Die schade kan natuurlijk veel lager liggen dan de totale door jou nog verschuldigde huur omdat hij bijvoorbeeld voor de resterende tijd het toch aan iemand anders kan verhuren. Je kunt over de hoogte in onderhandeling treden. Maar als het nog maar één maand is zou ik deze maar gewoon betalen......helaas..
JuniorJunior
2 jaar geleden
Erotisi
Zwart betalen is zonder rekening en het word ook niet bij de belastingdienst opgegeven
Gaat over 6 mnd gaat over een behoorlijke bedrag
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@JuniorJunior: Je vriendin en de verhuurder hebben - neem ik aan - beiden het contract getekend. Daarmee is het helemaal rechtsgeldig, en moeten beiden de gemaakte afspraken nakomen. Dat het om een groot bedrag gaat maakt daarbij niet uit: daarvoor teken je een contract, omdat je afspraken maakt die je na komt. Het kan natuurlijk zijn dat de verhuurder je vriendin matst, en dat ze NIET de volledige huursom kwijt is, maar dat is dan aardigheid van de verhuurder, geen recht.
LeonardN
2 jaar geleden
@HJ Onjuist.
Een handtekening is helemaal geen vereiste om iets rechtsgeldig te maken. Bekend onjuist idee.
Wederzijdse instemming is voldoende (naast nog een aantal voorwaarden, zoals meerderjarigheid), je hoeft een contract in bijna alle gevallen niet eens op papier te zetten. https://ondernemersplein.kvk.nl/contracten-en-overeenkomsten/
Zie hoe nergens het woord handtekening voorkomt.
Dit dus om ALS er geen handtekening is gezet niet de vrager het idee te geven dat deze sterk(er) staat, zoals je hem nu waarschijnlijk laat denken.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@LeonardN
Meerderjarigheid is een vereiste? Hoe zit het dan met een 16 jarige die een contract aangaat bij een bedrijf om te werken. Hier op GV is best vaak een soort vraag langs gekomen met: "Ik werk bij ... maar ik vind het werk niet leuk en ik wil direct stoppen, kan ik gewoon niet meer komen opdagen?" En dan als antwoord: "Ja dat kan, maar heg bedrijf kan dan wel een schadevergoeding eisen." Maar dat kan dan dus eigenlijk niet, omdat de ene partij minderjarig is en deze dus geen contract mag aan gaan?
TurfGraver
2 jaar geleden
Het onbinden van de contract zou kunnen als 1 van de partijen de afspraken niet nakomen (onvoldoende zorg voor paard bijvoorbeeld).
Maar dat hangt er vanaf WAT er in die contract staat.
JuniorJunior
2 jaar geleden
Turfgraver dat is een goede
Dat we daar niet aan hebben gedacht
TurfGraver
2 jaar geleden
@JuniorJunior, zie eerste reactie. :/
LeonardN
2 jaar geleden
@LeonardN
"Meerderjarigheid is een vereiste? Hoe zit het dan met een 16 jarige die een contract aangaat bij een bedrijf om te werken." Goeie, staat ook in de link/bron
Contracten en minderjarigen
Personen onder de 18 kunnen alleen een contract sluiten met toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger, bijvoorbeeld een ouder. Bij aankopen die passen bij de leeftijd, mag u ervan uitgaan dat de ouder toestemming heeft gegeven. Blijkt dit achteraf niet zo te zijn, dan mag de ouder het contract ongedaan maken. De rechter kan minderjarigen vanaf 16 jaar bevoegd verklaren voor bepaalde handelingen, zoals het sluiten van contracten.....

Antwoorden (1)

Een contract is rechtsgeldig zodra de twee partijen het eens zijn. Er zijn verder geen eisen, ook een mondelinge overeenkomst is geldig.
Dat de wederpartij geen kvk nummer heeft (gegeven) doet er niet toe.
tinus1969
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
+Hier nog wat info, over uitzonderingen.
https://ondernemersplein.kvk.nl/contracten-en-overeenkomsten/