Als ik een fiets steel en verkoop, en ik wordt gepakt, moet ik dan de fiets "terug regelen"?

Laten we zeggen dat ik de fiets aan een bekende heb verkocht die (vanwege de marktconforme prijs) niet kon weten dat het om een gestolen goed ging. Moet ik dan zorgen dat de fiets weer bij de rechtmatige eigenaar komt? Of is dat iets wat geforceerd/geregeld wordt door wetgeving? (annulering?) Aangenomen dat ik dus aangeef (als dat gevraagd wordt) waar de fiets zich bevindt.

LeonardN
2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Thecis
2 jaar geleden
Volgens mij worden geheelde producten in beslag genomen zodat ze terug kunnen naar de rechtmatige eigenaar. De koper is zijn geld kwijt en zou dit eventueel op jou kunnen verhalen.
Dit weet ik alleen niet zeker. Vandaar als reactie.
erotisi
2 jaar geleden
tenzij je een bedrijf bent blijft de fiets bij de koper van de fiets: artikel 3:86 BW:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/2021-07-01

Antwoorden (2)

Nee, de koper is rechtmatig eigenaar geworden. Valt niet onder heling. Wel heb je nog wat goed te maken met de bestolen natuurlijk, dus je kunt proberen de fiets terug te kopen. Zo nee, dan zal je de schade moeten vergoeden.
teusvh
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
1. Je kunt niet kopen van iemand die niet eigenaar is.
2. Je kunt niet kopen van een verkoper die geen zeggenschap heeft over eer product, maar die een dief is. Zo'n koop is niet rechtsgeldig.
3. Je kunt niet rechtmatig eigenaar worden als je iets koopt van een dief.
erotisi
2 jaar geleden
voor de goede juridische orde: je kunt wel kopen van iemand die niet eigenaar is. Strikt juridische gesproken kan ik mijn buurman de Eifeltoren in Parijs verkopen. Het enige wat ik niet kan is deze rechtsgeldig leveren.
Je kunt dus ook kopen van een dief, alleen zal de eigendom dan niet overgegaan zijn tenzij/mits...
Nee, maar de koper is wel zijn fiets kwijt. De oorspronkelijke eigenaar kan namelijk gedurende drie jaar na het tijdstip van de diefstal terugvorderen van de zogenoemde derde-verkrijger. De derde-verkrijger (de koper) is niet beschermd. Zoals vermeld in lid 3 van art. 3:86 van het Burgerlijk Wetboek..
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk.
erotisi
2 jaar geleden
Voor de volledigheid, de verkoper moet dan niet bedrijfsmatig hebben verkocht aan de klant, want dan geldt die 3jaars termijn niet.