Kunnen kinderen gedwongen worden tot abortus?

Stel dat een meisje van 13 zwanger is, kunnen haar ouders haar dan dwingen tot een abortus als ze dat zelf niet wil?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
LeonardN
2 jaar geleden
Er kan al snel iets. Wil je wellicht weten of het mag, of zogezegd de ouders in hun recht staan als zij abortus willen en het kind niet?

Antwoorden (2)

Nee.
Op grond van de Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst zijn kinderen van 12-16 jaar samen met hun ouders bevoegd. Kinderen 12-16 jaar zijn daarmee in een positie om behandeling te weigeren.
De eerste link bevestigt dit expliciet; hulpverleners zullen in principe doen wat het kind 12-16 jaar vraagt.
tinus1969
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Ik denk dat hier weer de klassieke kunnen vs. mogen vraagproblematiek de kop opsteekt. Kunnen kinderen gedwongen worden tot abortus?
Ja. Mogen kinderen gedwongen worden tot abortus?
Nee. "De eerste link bevestigt dit expliciet; hulpverleners zullen in principe doen wat het kind 12-16 jaar vraagt."
Ja maar wat als de ouders al zodanig op een kind hebben ingepraat/gemanipuleerd dat deze zelf om abortus vraagt? Verander de vraag maar dan zie je wat ik bedoel. Kunnen kinderen gedwongen worden tot seksuele handelingen met volwassenen?
Ja. Mogen kinderen gedwongen worden tot seksuele handelingen met volwassenen?
Nee. Iets KAN al vaak heel snel, de vraag is dan of het MAG. Denk overigens dat de vrager hier de vraag niet stelt zoals hij hem wil weten.
tinus1969
2 jaar geleden
@LeonardN, jouw recatie is weer een klassiek voorbeeld van 'een letterlijk antwoord op de vraag (kunt u mij het zout aabgeven - ja, dat kan ik) in plaats van een antwoord waar de vraagsteller wat aan heeft'.
Overigens zal een (goede) hulpverlener ook en vooral met de zwangere wil spreken mbt het besluit. Niet alleen met de rest van de familie. Dat alles maakt dwingen lastig.
Formeel kan het meisje niet worden gedwongen, maar er kan natuurlijk wel dwang worden uitgeoefend - de 13-jarige moet wel sterk in haar schoenen staan wil ze kunnen weigeren tegen de wil van haar ouders in. Als bijv. de ouders dreigen haar het huis uit te zetten, en niet meer in haar onderhoud te voorzien?
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
+Zo zie ik de vraag ook. Vergelijk het met:
Kan een 13-jarige gedwongen worden tot kinderarbeid?
Kan wel, mag niet. Wat kan en wat mag is niet altijd overeenkomend.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
En dan hebben we het nog niet over directe dwang.
Emotionele dwang zal nog meer aan de orde zijn:
Wat moeten de buren wel niet denken als…
Dit hadden wij nooit van jou verwacht. Je doet ons zo veel pijn….
Enz. Enz.
Dan moet je als kind wel heel sterk in je schoenen staan.
+
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Aanvulling:
Moet natuurlijk indirecte dwang zijn.
Hanneke praat over direct dwingen.
tinus1969
2 jaar geleden
"Als bijv. de ouders dreigen haar het huis uit te zetten, en niet meer in haar onderhoud te voorzien?"
Dan komen instanties als BJZ en Veilig Thuis in beeld.
LeonardN
2 jaar geleden
@tinus1969 Niet altijd, dan zal er eerst melding gemaakt moeten worden.
tinus1969
2 jaar geleden
@LeonardN, kan de hulpverlener bv abortuskliniek doen
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@Tinus: De meeste kinderen zullen uit loyaliteit met hun ouders niet staan te springen om contact met Veilig Thuis of dergelijke instanties, en zich dan "gedwongen voelen" om de wil van hun ouders te volgen. Ik denk dat jouw en mijn antwoord beiden goed zijn; Nee, formeel kun je een kind niet dwingen tot een bepaalde medische handeling, maar zeker bij zulke jonge kinderen kun je wél dwang uitoefenen...
HeerVoldemort
2 jaar geleden
En dan zou een hulpverlener moeten weten dat die ouders zoiets zeggen. De meeste ouders zullen dat niet doen met een persoon X erbij.