Is het strafbaar als een nieuwe wet niet wordt doorgegeven aan het land?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
ronron1212
3 jaar geleden
Hoezo niet wordt doorgegeven?
tinus1969
3 jaar geleden
Inderdaad wat bedoel je met 'wet wordt niet dorgegeven aan het land?
-Wat is 'doorgeven"?
Wie geeft er door?
Aan wie wordt er doorgegeven? 'Het land' is vaag.
teusvh
3 jaar geleden
Misschien bedoel je dit: een (formele) wet wordt vastgesteld door de regering en de Staten-Generaal gezamenlijk. De SG, dat zijn de Eerste en de Tweede Kamer.
Of en wanneer de wet in werking treedt wordt vervolgens besloten door de regering.
Dat besluit wordt gepubliceerd.
Onlangs was in het nieuws dat er meerdere wetten zijn vastgesteld die nooit in werking zijn getreden.
En nee, daar staat geen straf op. Wel zou ik me als Kamerlid gefopt voelen natuurlijk, en de regering ter verantwoording roepen.
Antoni
3 jaar geleden
Ik vind het geen onduidelijke vraag. Iedere aangenomen wet moet worden gepubliceerd. Zou dat onverhoopt eens niet gebeuren, is er dan een wet overtreden, dat lijkt mij de vraag. En kan iemand of een organisatie daarvoor strafrechtelijk worden vervolgd?
TurfGraver
3 jaar geleden
Zelfde als:
Wat is ijs wat niet bevroren is?
SentWierda
3 jaar geleden
Kan het zijn dat de vraagsteller eigenlijk doelt op een noodverordening? Dat is dan een heel ander verhaal: een noodverordening is niet te vergelijken met een nieuwe wet. Een noodverordening geldt voor een gemeente of een veiligheidsregio. Een nieuwe wet geldt voor het hele land.

Antwoorden (2)

Het recht verwacht dat de burger zich op de hoogte stelt van het recht waarmee hij te maken heeft. Kent hij het recht niet, dan gaat de rechter na of de burger dit kan worden verweten.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Dat is een leuk stukje informatie, maar niet echt een antwoord op de vraag.
Stel nu dat de rechter beslist dat de burger de wet niet kon kennen, OMDAT deze nooit gepubliceerd is via de gebruikelijke kanalen. Is dan een minister of ambtenaar strafbaar voor het niet publiceren. DAT is de vraag. Je kan de burger natuurlijk niet strafbaar stellen voor het niet doorgeven van een wet... Jij beantwoordt de vraag.
Als ik een wet overtreedt die niet gepubliceerd is ben ik dan strafbaar?
TurfGraver
3 jaar geleden
Als het niet voldoet aan de bekendmakingswet is het nog geen nieuwe wet.
LeonardN
3 jaar geleden
Je snapt denk ik m'n punt niet.
TurfGraver
3 jaar geleden
Er bestaan geen wetten die niet gepubliceerd zijn (zie antwoord SentWierda).
"Stel nu dat de rechter beslist dat de burger de wet niet kon kennen, OMDAT deze nooit gepubliceerd is via de gebruikelijke kanalen."
Dat kan dus niet.
De rechter kent die wet dan ook niet.
LeonardN
3 jaar geleden
Je leest dus NIET wat ik schrijf. Je snapt m'n punt dus werkelijk niet. Jij gaat er maar vanuit dat de vrager wil weten of een burger strafbaar zou zijn.
De vraag is in mijn optiek echter zo gesteld dat de vrager wil weten of degene die de wet niet heeft aangekondigd strafbaar is. "Is het strafbaar als een nieuwe wet niet wordt doorgegeven aan het land?"
Dus wat is wel/niet strafbaar? Het niet doorgeven van een nieuwe wet. Wie geeft een wet wel/niet door?! Ik neem aan het ministerie van justitie. Dus je kan de vraag verduidelijken naar: Is de minister van Justitie strafbaar als hij een wet niet publiceert?
En het antwoord lijkt me dat nee, de minister van justitie (of de exacte ambtenaar die het had moeten publiceren) is niet strafbaar. Jij lijkt antwoord te geven op de vraag: Is het OVERTREDEN VAN EEN (nieuwe) WET strafbaar als DIE nieuwe wet niet doorgegeven IS aan het land?
Nee. Iets dat er formeel nog niet is, bestaat ook formeel niet. Als de nieuwe wet niet wordt gepubliceerd (=doorgegeven aan het land) dan is de nieuwe wet niet van kracht.
De procedure bij een nieuwe wet bestaat uit acht stappen:
1. Voorbereiding van het wetsvoorstel op het ministerie
2. Bespreking in de ministerraad
3. De Raad van State komt met advies
4. Het wetsvoorstel wordt behandeld in de Tweede Kamer
5. Er wordt gestemd in de Tweede Kamer
6. En vervolgens in de Eerste Kamer
7. De Koning en de minister ondertekenen het wetsvoorstel
8. De wet treedt in werking na publicatie in het Staatsblad.
Blijft publicatie uit, dan kan de wet formeel nog niet van kracht worden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wetgeving/hoe-komt-een-wet-tot-stand