Mag een werkgever een privételefoonnummer eisen van een werknemer die ziek is gemeld?

begrijpelijk dat een werknemer bereikbaar moet zijn maar een huisadres opgeven is ook bereikbaar zijn.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (2)

Je werkgever moet je sowieso kunnen bereiken, ook als je niet ziek bent. Dus het is niet zo raar dat hij of zij een telefoonnummer van je wil hebben. (En ik denk dat je je werkgever liever aan de telefoon krijgt dan aan de deur?)
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het gaat om bereikbaar zijn en dat ben je ook zonder telefoonnummer door te geven. Het gaat bij mijn vraag om het kunnen eisen.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Maar hoe communiceer je dan als je niet ziek bent met je werkgever? Alleen via e-mail, of komt hij / zij elke keer bij je thuis langs als er iets buiten werktijd geregeld moet worden? Het is zéker niet de bedoeling dat je werkgever je dagelijks gaat bellen tijdens ziekte - geloof me, ik hád ooit zo'n werkgever, en daar wordt je niet beter van! - maar ik zou het raar vinden als je ergens in dienst bent en je weigert je telefoonnummer te geven. Ik geloof niet dat er tegenwoordig nog iemand is die geen eigen telefoon heeft! Maar om bij je vraag te blijven: een werkgever kán dat eisen / vragen, ik weet niet of je verplicht bent aan dat verzoek te voldoen. Ik weet wél dat je de werkverhoudingen wel erg op scherp zou zetten als je zou weigeren om telefonisch bereikbaar te zijn - en je werkgever moet bijv. ook bij de Arbodienst je contactgegevens doorgever, zodat die je kunnen bellen als je ziek bent.
Bij "je gedragen als een goed werknemer" hoort dat je gehoor geeft aan redelijke verzoeken van een werkgever. Het verzoek een telefoonnummer door te geven is een redelijk verzoek voor het doel waarvoor het gevraagd wordt. Het is onredelijk om van een werkgever te verwachten dat hij huisbezoeken moet gaan afleggen om het reintegratieproces te monitoren.
Computoon
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Weigeren een telefoonnummer te geven is een goede manier om ruzie te krijgen. En wat dacht je er mee te winnen?
Thecis
3 jaar geleden
Er zijn zeker werkgevers die dagelijks bellen om te vragen hoe het gaat maar vooral om te weten wanneer je weer terug bent. Ook als ze weten dat het wellicht een langdurige ziekmelding betreft.
Als dit algemeen bekend is binnen een bedrijf, kan ik me heel goed voorstellen dat een werknemer geen prijsnummer door geeft. Daarbij is de vraag of de werkgever dit mag eisen. Niet of het gaat om een redelijk verzoek. Een werkgever moet juist geen persoonlijk bezoek doen (ivm mogelijke intimidatie). Het gast dan dus om correspondentie. Trager dan een telefoongesprek maar wellicht doeltreffender en beter gedocumenteerd.
Computoon
3 jaar geleden
De werkgever moet er wettelijk alles aan doen om de zieke z.s.m. te reïntegreren im het arbeidsproces. Kan hij niet bewijzen dat hij dat gedaan heeft, dan loopt hij de kans dat hij langer dan de standaardperiode verplicht is om het loon van de zieke door te betalen. Een "stroperige" vorm van begeleiding (alles schriftelijk) past niet daarbij.
Wat verwacht de wet Poortwachter? "Werkgevers en werknemers hebben een aantal verplichtingen, die al beginnen in de eerste week van de ziekmelding. Voor het eerste jaar: Ziektegevallen moeten uiterlijk binnen één week na de eerste ziektedag worden gemeld bij de arbodienst of bedrijfsarts.
Is de werknemer zes weken ziek, dan moet door de arbodienst of bedrijfsarts een probleemanalyse worden gemaakt. Hierin staat waarom de werknemer niet meer kan werken, wat zijn mogelijkheden tot herstel zijn en wanneer hij het werk weer denkt te kunnen hervatten.(...)" Enz. Enz. Eenmaal per 6 weken moet er sowieso overleg zijn tussen de werkgever en de zieke.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Tja tinus 1969 , dat was de vraag niet.
denk dat Computoon ook de intentie vd vraag mist.
Tot nu meest treffende antwoord komt v Thecis; ondanks ze van het AP opgelegd krijgen wat ze wel en niet mogen blijven ze vragen hoe het met je gaat, liefst naar alle klachten en symptomen. dat mogen ze overigens niet. Je mag niet zomaar er van uit gaan dat iedereen een telefoon of een pc heeft waarmee je voor de baas bereikbaar moet zijn. Wacht nog op een juridische uitspraak van een deskundige op dit forum. Hopelijk snel