Ik heb een koophuis. Hoe kan ik 4 kamers aan 4 personen verhuren met registratie?

Heb groot koophuis en sinds de kids eruit zijn en mijn vrouw overleden..
wil ik de vier lege kamers gaan verhuren. Ik kan slechts huurders krijgen wanneer zijn zich op mijn adres in Almere mogen laten inschrijven.
Volgens mij kan dit geen probleem zijn, ze hebben een eigen keuken, opgang en zelfs badkamer met toilet!
Qua hygiëne dus ok. Qua corona voorzieningen eveneens ok.
Volgens mij MOET je ook iedereen in late schrijven wanneer ze bij je een kamer huren?

Mijn vraag is hoe dit is geregeld. Heb zelf geen uitkering maar ben ZZPer met een AOW.
Deel géén huishouden met hen.

Mvrgr, RF

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
tinus1969
3 jaar geleden
Mbt het deel:
"Mijn vraag is hoe dit is geregeld. Heb zelf geen uitkering maar ben ZZPer met een AOW.
Deel géén huishouden met hen. "
Aangezien er blijkbaar gene sprake is van een eigen huisnummer, word je vrijwel zeker woningdeler cq toeslagpartner. Dat heeft dn invloed op de hoogt van de AOW en je zorgtoeslag.

Antwoorden (1)

De regels in Almere:
Woningsplitsing en kamerbewoning
Op 11 oktober 2018 is door het college van B en W het voorbereidingsbesluit Woningspliting en Kamerbewoning vastgesteld. Daarin staat dat het verboden is om gebouwen die bestemd zijn voor één huishouden te veranderen of te vergroten in twee of meer woningen. Ook mag u in een woning waar al meerdere huishoudens zijn gevestigd niet meer huishoudens toevoegen. Dit geldt voor heel Almere.

Dit besluit is onder meer opgesteld vanwege het stijgende aantal overlastklachten van omwonenden van kamerverhuur panden en gesplitste woningen.

U mag als woningbezitter maximaal twee kamers verhuren als u voldoet aan de 'hospitaregeling':

De woning moet minimaal 85 m2 gebruiksoppervlak hebben
De verhuurde kamers mogen door maximaal 1 persoon per kamer gebruikt worden
De hoofdbewoner moet zelf ook in de woning wonen en minimaal de helft van het gebruiksoppervlak bewonen
Op 23 april 2020 is de Beleidsnota woningsplitsing en kamerbewoning 2020 in werking getreden.
AlphaLimaSierra