Is het illegaal voor supermarkten als minderjarigen om alcohol vragen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
LeonardN
3 jaar geleden
Kan je je vraag duidelijker formuleren?
Bedoel je iets als: "Is het strafbaar om als minderjarige een poging te doen tot aankoop van alcohol (in een supermarkt)?"
Dus even aangenomen dat de verkoper weigert, is de minderjarige dan strafbaar?
(Of bedoel je iets anders?)
Rutge
3 jaar geleden
Je mag alles vragen. Brutale mensen hebben de halve wereld. Of je het antwoord krijgt wat je wilt is een tweede. Een nee heb je ja kun je krijgen. En om nu een volwassen advies mee te geven: alcohol is slecht voor je
taillie
3 jaar geleden
het vragen op zich is niet illegaal, je mag namelijk alles vragen.
het is ook voor de winkel zelf verboden om alcohol te verkopen aan minderjarigen
tinus1969
3 jaar geleden
Interessante vraag. Aangezien het kopen, bezitten en openbaar drinken van alcohol door minderjarigen strafbaar is, kan 'vragen om alcohol' worden opgevat als 'poging tot' of 'aanzetten tot'. Ook kan het worden gezien als bedelen en/of overlast veroorzaken. Of dat allemaal standhoudt bij een rechter is de vraag, maar een BOA kan dat gebruiken om op te treden.

Antwoorden (2)

Als minderjarige ben je strafbaar als je alcohol bij je hebt of op hebt. Daarnaast is het ook niet toegestaan om alcohol te verstrekken aan minderjarige. Als minderjarige kan je een boete hiervoor krijgen of naar halt gestuurd worden. Moraal van het verhaal is om het natuurlijk niet te doen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
De vraag gaat over VRAGEN, niet over bezitten, bij je hebben, verstrekken.
Je staat vrij om te vragen om alcohol. Het wordt pas illegaal voor de supermarkt als zij jou daadwerkelijk alcohol verstrekken terwijl je minderjarig bent.