Wat betekent 'bij onterving legaat gekregen ter hoogte van legitieme portie'?

Mijn vader heeft mij onterfd maar heeft in zijn testament wel een legaat opgenomen die dezelfde grote heeft als het legitieme portie. Nu moet ik het legaat accepteren of weigeren. Zijn wettelijke vrouw leeft nog en krijgt als langslevende nu alles in beheer. Wat betekent dit voor mij? Wat zijn de gevolgen.
Ik dank u hartelijk voor uw aandacht en respons.
mvrgr, Kees

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Antoni
3 jaar geleden
Is er een notaris betrokken bij dit proces? Kan hij of zij jouw vragen hierover niet het beste beantwoorden? Dit zijn zo mijn overwegingen als ik je vraag lees.

Antwoorden (2)

Een legaat ter grootte van de legitieme portie kan een bewuste zet van de erflater zijn. Met name omdat bij een legaat alleen sprake is van een bedrag, niet van goederen. Dat wordt uitgelegd in onderstaand artikel: "Onterven: de meerwaarde van een legaat".
https://www.erfrechtshulp.nl/erfenis/onterven-meerwaarde-legaat/
3 jaar geleden
Het komt regelmatig voor dat notarissen voor een onterfd kind een legaat in het testament opnemen ter grootte van de legitieme portie. Daarmee voorkomen ze dat een onterfd kind vijf jaar de tijd heeft om zijn legitieme portie op te eisen en de andere erfgenamen dus maar moeten afwachten of het zover komt.
Slaat u uw legaat af omdat u de legitieme wil hebben, dan wordt op die legitieme uw legaat (dus uw legitieme portie) in mindering gebracht en erft hij dus niets. Het is dus voor u niet zinvol om uw legitieme op te eisen. Het testament van uw ouders zal dan vervolgens duidelijk maken wat er met het geld moet gebeuren dat u niet ontvangt.
Een tegenargument voor bovenstaande motivering is dan weer dat de legitimaris een termijn gesteld kan worden. Na vijf jaar na het overlijden van erflater kan er geen aanspraak meer worden gemaakt op de legitieme portie. Onder omstandigheden kan het zo zijn dat een onterfd kind zelfs korter de tijd heeft om aanspraak te maken op de legitieme portie, namelijk wanneer het onterfde kind een redelijke termijn wordt gesteld om aan te geven of hij wel of geen aanspraak wil maken op de legitieme portie. De hiervoor besproken uitspraken laten zien dat een redelijke termijn in ieder geval geen termijn van 30 dagen is, kort na het overlijden van erflaatster. Maar met het opnemen van de legitieme als legaat wordt de legitimaris normaal gesproken actief aangesproken.
erotisi