Zijn er in Nederland ook vrouwen veroordeeld voor verkrachting?

Als je denkt aan het woord "verkrachting " is de dader vrijwel altijd man. Maar vrouwen kunnen zich hier natuurlijk ook schuldig maken aan dit misdrijf. Er moet dan spraken zijn van "seksueel binnendringen van het lichaam" maar dat kan ook met een dildo, tong of vinger. Dus mijn vraag is zijn er de afgelopen jaren (of ooit überhaupt ) vrouwen veroordeeld of om z'n minst verdacht van artikel 242 van het Nederlandse Wetboek van Strafrecht?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (1)

Dit soort zaken zijn zeldzaam, als je kijkt naar de officiële cijfers. "Bij de zedenzaken die bij de politie en de rechter terechtkomen, is bij vijf procent een vrouw betrokken", zegt criminoloog Miriam Wijkman van de VU. Zij deed het eerste grootschalige onderzoek naar vrouwelijke zedendelinquenten in Nederland. Niet alleen zijn vrouwen een stuk minder vaak dader, ook hun manier van doen is anders. Vrouwen zijn veel vaker medeplichtige dan initiatiefnemer. Wijkman kwam er in haar onderzoek achter dat twee derde van de vrouwen een of meerdere mannelijke medeplegers heeft. Mannen handelen juist meestal alleen.
Voor Nederland meldde Nel Draijer (1988) dat bij 1 procent van de subgroep door verwanten misbruikte vrouwen het misbruik door een vrouw gepleegd was. Bron: ‘Zoiets doet een vrouw niet’ Kenmerken en subtypen van vrouwelijke zedendelinquenten door Miriam Wijkman, Catrien Bijleveld en Elisa Hoving
Toegevoegd op 16 december 2020 14:31: tekst