Wassen erfdelen van een andere staak aan bij de andere staak in geval van groep 3?

In een aflevering van 'De erfgenaam' van erflater Hillebrand (aflevering 4) blijkt deze geen kinderen te hebben en is niet gehuwd. Hij laat bijna 20.000 euro na. Nu wordt in de uitzending vermeld dat 50% via zijn moederslijn naar die neven en nichten te gaan en via vaderslijn de andere 50% naar die neven en nichten. Bij onderzoek blijken alle nichten en neven van moederslijn uitgestorven (allemaal overleden en geen kinderen). Ruben zei toen dat deze 50% van de nalatenschap naar de staat gaat (bijna 10.000 euro). Die andere 50% werd dan wel verdeeld over de neven en nichten van vaderslijn. Mijn vraag is nu waarom wast die 50% niet aan bij de andere erfgenamen van groep 3 van vaderslijn zodat die lijn uiteindelijk 100% van de nalatenschap mag verdelen. In vaderslijn waren wel levende (kinderen van) neven en nichten gevonden.

erotisi
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk is de erflater vóór 2003 overleden.
Tot 2003 kende het Nederlands erfrecht de zogenaamde kloving. Kloving hield in, dat bij de verdeling van de erfenis de helft naar vaderskant ging en de andere helft naar moederskant. Als aan één van beide kanten geen erfgenamen (meer) waren, dan ging dat deel niet naar de andere kant.
In 2003 is het erfrecht in Nederland gewijzigd. Hierbij is ook de kloving komen te vervallen. Maar als de erflater voor 2003 is overleden, dan geldt nog het oude erfrecht.
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
Toch lees ik: "Vanaf orde 2 is 'kloven' noodzakelijk (elke kant van de familie heeft recht op de helft van de nalatenschap, indien in één kant van de familie geen begunstigden aanwezig zijn gaat de nalatenschap naar de andere kant van de familie)."
http://nl.wikisage.org/wiki/Erfrecht
Nu is dat volgens belgisch recht maar het roept wel vraagtekens op.
erotisi
3 jaar geleden
Ik lees verder wel:
Artikel 897 1. Alle erfenissen welke, het zij geheellijk, het zij voor een gedeelte, aan bloedverwanten in de opgaande of zijdlinie te beurt vallen, worden in twee gelijke deelen gekloofd, waarvan het eene aan de nabestaanden in de vaderlijke, en het andere aan die in de moederlijke linie, te beurt valt, behoudens de bepalingen in artikel 901, 902 en 906 voorkomende.
2. De erfenis kan nimmer uit de eene linie tot de andere overgaan, dan wanneer er in ééne der beide linien, noch bloedverwant in de opgaande linie, noch zijdmaag gevonden wordt
https://www.estateplanningexpert.nl/p/43/91/boek-4-bw,-erfrecht-(oud).html
Dus dat zal de verklaring zijn