Mag de politie mij zomaar fotograferen?

Gisteren rond 19.30 zat ik op een bankje in een parkje nabij mijn huis. Ik ga s'avonds vaak even een rondje fietsen en pokemonnen.

Er kwam een politieauto aangereden en die vroegen wat ik daar deed. Uitgelegd en legitimatie moeten tonen. Nadat ze een tijdje in de wagen gezeten hadden, mij in spanning op het bankje laten zitten, werd mij verteld dat ze wat foto's wilden maken. In eerste instantie vond ik dat niet zo'n probleem. Maar ik moest helemaal in het licht gaan staan, omdraaien, leesbril op, etc....er zijn minimaal 5-8 foto's van mij gemaakt.

Reden is/was dat er een serie billenknijper bij ons in de buurt rond spookt, die al 23 vrouwen aangerand zou hebben. De beschrijving van die is 20-30 jarige blanke man met blond krullend haar, zwarte hoedie op telkens, en op een zwarte opoefiets. Ik draag wel een zwarte jas, maar ben 43 jaar jong, stijl blond haar en rij op een elektrische fiets. Ik voldoe dus totaal niet aan de beschrijving.

Mijn vraag dus, mag de politie zomaar foto's van mij maken. Ik kan mij zo voorstellen dat ik nu met foto en al in een bepaald dossier sta, en die foto aan de ooggetuigen word getoond. Ik voel mij hier helemaal niet prettig bij. Ik kwam gisteren dus trillend thuis. Na het verder nadenken over dit voorval voel ik bij steeds onprettiger eigenlijk. Er hoeft maar een vrouw een onduidelijk antwoord te geven, en ze staan aan mijn deur o.i.d.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
8.1K
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Je wordt natuurlijk niet veroordeeld alleen op grond van een "onduidelijk antwoord"- maar het kan natuurlijk wel zijn dat de politie aan je deur staat als ze nog verdere vragen hebben. Handigste is de politie te bellen met je verhaal - dat klinkt helemaal niet zo gek, natuurlijk voel je je overdonderd in zo'n geval. Vraag wat ze gaan doen met je foto's, wat het betekent dat ze je wilden fotograferen. Daar kan de politie je vást antwoord op geven!

Antwoorden (1)

Politie en opsporingsdiensten
De politie mag mensen heimelijk filmen of fotograferen in het kader van een strafrechtelijk onderzoek. Zij hebben hiervoor goedkeuring nodig van de officier van justitie (art. 126g lid 3 Wetboek van Strafvordering). Ook de AIVD en andere geheime diensten mogen mensen heimelijk filmen.

Hierboven werd steeds gesproken van “camera”, “filmen” of “fotograferen”. De wet hanteert een zeer brede definitie. De regels gelden voor alle technische hulpmiddelen om een afbeelding te vervaardigen. Daaronder vallen alle soorten foto-, film- en videocamera's, inclusief webcams, camera's in mobiele telefoons en bewakingscamera's. Het maakt niet uit of de afbeelding analoog of digitaal wordt opgeslagen en of deze na een bepaalde tijd weer wordt gewist. De afbeelding hoeft zelfs niet eens te worden opgeslagen: het 'live' filmen en doorgeven op Internet valt hier ook onder.