Stel je voor dat de politie je huis heeft onderzocht. Mag je dan vragen wat ze gepakt hebben?

Mag ik het dan per direct zien

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

Dat mag je zeker vragen.
Alleen is het niet zeker of je antwoord krijgt, en of dat volledig is, dus of ze je alles zeggen.
De politie laat in dit soort gevallen nooit het achterste van de tong zien.

Zelf moet je niets zeggen, ook niet antwoorden op onschuldige vragen.
Beroep je maar op je zwijgrecht, dat is altijd het beste.
3 jaar geleden
Als de politie iets in beslag genomen heeft, krijgt u een bewijs van ontvangst. Het moet staan in de Kennisgeving van Inbeslagneming.
Elke dag neemt de politie spullen in beslag. Denk aan drugs, wapens, auto’s, geld, telefoons of vuurwerk. Maar ook gegevens op een computer of bijvoorbeeld een bankrekening. De politie mag om drie redenen beslag leggen: om een strafbaar feit mee te bewijzen, om strafbare spullen van straat te halen of om iets af te pakken dat met crimineel geld gekocht is. Hieronder leggen we onder andere uit wat er gebeurt met spullen die in beslag genomen zijn en wat u kunt doen als u vragen hebt.

Als de politie iets in beslag genomen heeft, krijgt u een bewijs van ontvangst. Uw spullen worden tijdelijk opgeslagen in een bewaarruimte op het politiebureau. Daarna gaan ze naar het beslaghuis. Elke eenheid van de politie (behalve de Landelijke Eenheid) heeft een eigen beslaghuis. Waarom iets in beslag genomen is en van wie het is, schrijft de politie nauwkeurig op in een Kennisgeving van Inbeslagneming.
De politie beslist niet zelf wat er met uw spullen gebeurt. Dat doet het Openbaar Ministerie (OM).
3 jaar geleden
Politie moet in ieder geval een autorisatie hebben van de officier van justitie om überhaupt je huis binnen te mogen, of toestemming van jou. Wat ze meenemen moeten ze op schrift hebben/bewijs van ontvangst