Hoeveel kilo mag een mens arbo-technisch trekken of duwen?

Ik vroeg mij af hoeveel kilo mag een mens arbo technisch trekken/duwen en of het verschild bij de duur van de werkzaamheden en ook of er verschil is in wat een man mag trekken/duwen en wat een vrouw mag trekken/duwen?
Bij tillen houden ze een grens aan van 23 a 25 kilo als je niet vaak hoeft te tillen en een lager gewicht als je vaker moet tillen.
En heb je ook een verschil van wat een man mag tillen en wat een vrouw mag tillen.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Antwoorden (1)

Daar zijn geen getallen voor. Het maakt voor de fysieke belasting ook nogal uit of je 1000 kg verplaatst op goed gelagerde wielen op een gladde ondergrond of 100 kg moet verslepen op een pallet met bokwieltjes over straatkeien. Die 1000 kg trekt of duwt dan veel makkelijker, helemaal als je ook nog op een fijne hoogte iets van handgrepen hebt en niet bukkend hoeft te trekken of duwen.
Juist omdat er zoveel verschillende situaties zijn in gewicht en vorm van de lading, wielen, ondergrond, hellingen, bochten, wel of geen rem, afstand die moet worden afgelegd en hoe vaak, is er geen algemeen geldend maximum voor te geven. Er bestaan wel rekentools die inzicht geven in de fysieke belasting bij bepaalde situaties. Rekening houdend met de persoon die de taak moet uitvoeren zal de werkgever (of een deskundige) dan moeten inschatten of het wel of niet verantwoord is.

Wat voor welk persoon nog fysiek te doen is en wat de grens is wanneer het te zwaar wordt of tot overbelasting leidt, is per persoon verschillend. Niet man/vrouw maar vooral postuur, gewicht, houding en fysieke conditie zijn bepalend. Gemiddeld zijn mannen forser en sterker dan vrouwen, maar er zijn ook genoeg sterke vrouwen en iele mannetjes.
Inekez1