Is er een wet die het recht op vriendschap waarborgt?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Erna55
3 jaar geleden
Kun je uitleggen wat je bedoelt ?
tinus1969
3 jaar geleden
Hoe zou dat recht er uit moeten zien?
LeonardN
3 jaar geleden
Waar ik gelijk aan moest denken is het kinderrechtenverdrag artikel 15 (geen nationale wetgeving zover ik weet) https://www.kinderrechten.nl/kinderrecht/artikel-15-vrij-om-samen-te-komen/?c=artikel-15-vrij-om-samen-te-komen
15: Vereniging
Je mag met andere kinderen bij elkaar komen, lid van een vereninging worden of zelf een club beginnen. Je kunt bijvoorbeeld lid worden van een sportvereninging. Als je met anderen in een groep samenkomt, mogen jullie geen andere kinderen pesten. Ook kinderen moeten de rechten van andere kinderen respecteren.

Antwoorden (1)

Nee, zo'n wet is er niet, maar ik denk dat niet alles bij wet geregeld moet zijn/worden.
Zou je vriendschap bij wet af willen dwingen? Ik denk (en velen met mij) dat je dan verkeerd bezig bent.
jc54
3 jaar geleden
crispy
3 jaar geleden
Ik denk dat er iets anders wordt bedoeld. Wat als je ouders zeggen dat je geen vriendschap mag hebben met Pietje of Chantal?
Het gaat om het recht op vriendschap, niet dat je moet afdwingen dat betreffende personen jouw vriend worden maar dat anderen niet zouden mogen verbieden dat je vriendschappen hebt.
TurfGraver
3 jaar geleden
Vriendschap valt niet te verbieden.
ronron1212
3 jaar geleden
@crispy dat kunnen ouders verbieden
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@ronron: niemand kan vriendschappelijke gevoelens verbieden, ouders kunnen je hooguit verbieden met iemand om te gaan.
ronron1212
3 jaar geleden
@HannekeJanssen elkaar niet zien heeft grote invloed op een vriendschap. Dan houdt het namelijk op.