Wwanneer krijgen voetgangers voorrang bij kruispunten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De vraag wordt onduidelijk omdat in het verkeer voorrang en voor laten gaan twee aparte begrippen zijn.
De handelingen zijn wel hetzelfde.
Je moet dus wel degelijk voetganger voor laten gaan in sommige situaties.
LeonardN
3 jaar geleden
@SD Klopt, ik ken dat principe sinds 2015 toen het uitgelegd is door computoon: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/578761/voetganger-rechts-voorrang-auto-links/

Antwoorden (3)

Wanneer bij dat kruispunt een zebrapad is aangebracht en de voetgangers over het zebrapad lopen.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is niets mis met het antwoord. Als de voetganger het zebrapad nadert dient het andere verkeer voorrang te verlenen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een voetganger zich te allen tijde op het zebrapad stort met het idee: ik heb voorrang.
LeonardN
3 jaar geleden
-min
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2020-01-01
§ 19. Voetgangers
Artikel 49
Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, VOOR LATEN GAAN. Dat is technisch dus niet juist omdat voorrang te noemen, en praktisch mist het antwoord zeker twee andere voorbeelden wanneer voetgangers voor gelaten moeten worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De vraag is wanneer krijgen voetgangers voorrang bij kruispunten. Er wordt niets meer of minder gevraagd. Er wordt niet gevraagd naar verschil voorrang verlenen en voor laten gaan
https://rijschoolmontfrans.nl/2020/01/09/verschil-voorrang-verlenen-en-voor-laten-gaan/
LeonardN
3 jaar geleden
Klopt de vraag gaat over voorrang.
Dit antwoord gaat over voor laten gaan. Amadea lijkt dus onterecht te stellen dat een voetganger voorrang zou moeten krijgen bij een zebrapad, terwijl men dus de voetganger voor moet laten gaan. Met andere woorden, het voorbeeld wat Amadea geeft hoort niet bij voorrang, maar bij voor laten gaan.
Het is dus een incorrect antwoord, OF geen antwoord op de vraag. Net hoe je het ziet. Ik zou zeggen dat het incorrect is.
Als Amadea expliciet had vermeldt dat de situatie "voor laten gaan" is, dan zou het geen antwoord op de vraag zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In mijn eerste reactie staat abusievelijk: voorrang verlenen . Dit moet zijn: VOOR LATEN GAAN.
Mijn mobiel sloeg op hol
Rechtdoorgaand VERKEER gaat vóór afslaand verkeer. Onder VERKEER vallen ook voetgangers. Dus als de voetganger in precies dezelfde richting loopt of precies de tegemoetkomende richting als de auto of fietser, gaat de voetganger altijd vóór het andere verkeer.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://vvn.nl/voetganger
LeonardN
3 jaar geleden
-min
Zie reactie onder Amadea.
Nooit*.
De regels voor voorrang gelden namelijk niet voor voetgangers, maar voor bestuurders onderling.

Er zijn wel gevallen waarin je een voetganger voor moet laten gaan, omdat dan gesteld wordt dat al het overige verkeer, of voetgangers in het bijzonder voor gelaten moet worden. Een voetganger valt ook onder verkeer.
18 - Bij rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg moet je al het overige verkeer voor laten gaan.
49.1 - Als een voetganger blind is, of iemand is die zich slecht voortbeweegt moet je deze voor laten gaan bij het oversteken.
49.2 - Bij een zebrapad moet je een voetganger voor laten gaan.
54 - Bestuurders die een bijzondere manoeuvre verrichten moeten al het overige verkeer voor laten gaan. (Ook o.a. verlaten uitritten valt hier onder)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2020-01-01

Artikel 18
Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, *voor laten gaan.

Artikel 49
1. Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, *voor laten gaan.
2. Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, *voor laten gaan.

Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer *voor laten gaan.

*In spreektaal zegt men dit wel, (Ik verleende de voetganger op het zebrapad voorrang) de wet spreekt echter enkel over voor laten gaan als het gaat over alle verkeer/voetgangers.
Ter vergelijk (als een regel geldt enkel voor bestuurders):
Artikel 15
1. Op kruispunten verlenen bestuurders *voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
LeonardN
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Wat ook van belang is om te weten, is wanneer je wel en niet een voetganger/bestuurder bent.
Er zijn wat leuk instinkers:
Iemand die met een paard loopt is een bestuurder.
Iemand die met een motor naast zich loopt is een voetganger.
Amadea
3 jaar geleden
Met het paard naast zich of als de persoon OP het paard zit?
LeonardN
3 jaar geleden
Maakt niet uit, in beide gevallen ben je bestuurder.
https://www.knhs.nl/buitenrijden/met-je-paard-in-het-verkeer/verkeersregels-voor-ruiters-en-menners/
"Zit je op je paard of loop je ernaast, dan ben je volgens de wet een bestuurder."